Het is werkelijk ongelooflijk. Terwijl in de rest van Europa – van Madrid tot Tallinn – mensen zonder problemen gebruik maken van elektrische stepjes om zich snel en efficiënt door de stad te verplaatsen, breekt in Nederland de paniek alweer uit. "Zijn ze helemaal gek geworden, nog meer troep op het fietspad!", roept de Fietsersbond. Ja hoor, daar gaan we weer. Het zoveelste hoofdstuk in het boek Nederlanders kunnen niet met technologie omgaan. En waarom eigenlijk? Omdat e-stepjes kunnen worden opgevoerd.
Oh nee! Alsof we niet al decennia weten dat elk vervoermiddel, van brommers tot fatbikes, kan worden aangepast. Alsof dit een nieuw verschijnsel is. Nee, het is gewoon het zoveelste excuus voor overijverige ambtenaren en zelfbenoemde 'mobiliteitsexperts' om het leven van de gewone burger weer een stukje moeilijker te maken.
Massahysterie om niks
Volgens de Telegraaf is er sprake van "een opmars van opgevoerde e-stepjes" en wordt dit "fatbike 2.0". Wat een onzin. Die dingen worden al jaren verkocht – ook in Nederland – en vormen in grote delen van Europa juist een gewaardeerd alternatief voor de auto. In Parijs, Rome, Lissabon en Berlijn rijden er dagelijks tienduizenden rond. En ja, ook daar zijn ongelukken. Want verkeer brengt nu eenmaal risico’s met zich mee. Maar je gaat geen land op slot zetten omdat iemand met een stepje onderuit gaat.
En dan het standaardriedeltje van de Fietsersbond en consorten: "de kleine wieltjes zijn gevaarlijk", "ze zijn instabiel", "je kan ze opvoeren". Ja, en? Dat geldt ook voor elektrische fietsen,
scooters en zelfs racefietsen. Moet alles dan verboden worden waar iemand mogelijk een blessure aan kan overhouden?
De betuttelreflex van de overheid
Zoals altijd grijpt politiek Den Haag naar de meest Nederlandse oplossing denkbaar: méér regels, méér handhaving en als het even kan ook nog een nieuwe rollerbank speciaal voor e-stepjes. Serieus. In plaats van e-stepjes te verwelkomen als kansrijk, milieuvriendelijk en praktisch vervoer voor stedelijk Nederland, kiezen we voor paniek en repressie.
De RDW heeft – met veel moeite – pas één e-step goedgekeurd. Één! In een land van 17 miljoen mensen waar al 300.000 stepjes verkocht zijn. Ondertussen draaien webshops overuren met verkoop van zogenaamd illegale modellen, die de burger vervolgens op eigen risico koopt en gebruikt. Is dit beleid of totale beleidschaos?
E-step als oplossing, niet als probleem
De ironie is natuurlijk dat diezelfde overheid maar wat graag praat over duurzaamheid, mobiliteitstransitie en minder auto’s in de binnenstad. Nou, hier heb je een oplossing! De e-step is licht, goedkoop, zuinig en neemt nauwelijks ruimte in. Maar nee hoor, in Nederland zien we vooral ‘risico’s’ en ‘problemen’.
Waarom? Omdat we hier zijn doorgeslagen in betutteling en risicomijdend beleid. Alles moet 100% veilig zijn, iedereen moet 100% verzekerd zijn, en vooral: niemand mag ooit meer zélf nadenken. De overheid doet dat wel voor je.
Zucht...
Het zou hilarisch zijn als het niet zo treurig was. In een tijd waarin we juist slimme, flexibele mobiliteitsoplossingen nodig hebben, blijft Nederland hangen in oubollige reflexen van controle en angst. De e-step is geen bedreiging. De echte bedreiging is een overheid die weigert te vertrouwen op haar burgers.
Dus laten we nu eens stoppen met die hysterie. Laat mensen gewoon zelf beslissen of ze een stepje willen gebruiken. Handhaaf op misbruik, ja. Maar verbied niet alles bij voorbaat. Nederland: doe eens normaal. Echt.