NS zet tegenaanval in bij cao-conflict, noemt ultimatum vakbonden 'onrechtmatig' en dreigt met kort geding

NS zet tegenaanval in bij cao-conflict, noemt ultimatum vakbonden 'onrechtmatig' en dreigt met kort geding

De spanningen tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diverse spoorvakbonden loopt hoog op. Vakbonden stelden een ultimatum en dreigen met stakingen als hun eisen niet worden ingewilligd. De NS zegt niet aan het ultimatum te kunnen voldoen, noemt het dreigement zelfs 'onrechtmatig' en 'voorbarig' én dreigt met een gang naar de rechter.

De NS heeft de vakbonden twee opties gegeven om het loon van werknemers te verbeteren, maar de vakbonden hebben beide voorstellen direct afgewezen, want het was bij lange na niet genoeg om de inflatie en het koopkrachtverlies fatsoenlijk te compenseren. De NS gaf daarop aan nog wel in gesprek te willen, maar niet heel veel meer te kunnen bieden.

De vakbonden reageerden daar weer op met de aankondiging van stakingen, werkonderbrekingen en andere ontregelende acties en stelden een ultimatum, dat vandaag afloopt. De NS zegt zelf echter in een moeilijke financiële situatie te zitten en wijst de bonden erop dat hun eisen leiden tot een loonsverhoging van maar liefst 20 procent, waar de NS niet aan zou kunnen voldoen (zeggen zij zelf), meldt het AD.

Het lijkt er sterk op dat de NS hem behoorlijk begint te knijpen. Dat komt door de argumenten die zij aandragen. De 'moeilijke financiële situatie' is meetbaar, en zou voor alle betrokken partijen voldoende inzicht moeten geven in wat er vanuit de NS daadwerkelijk mogelijk is. Een prima argument.

Maar naast dat argument komen ze ook met onzin op de proppen als dat 'een groot aantal derde partijen' last zou krijgen van eventuele acties. Dan doelen ze op werkgevers, omdat werknemers niet met de trein kunnen, en ze noemen specifiek 'kwetsbare reizigers' die compleet afhankelijk zouden zijn van het treinverkeer. Eigenlijk is dat een vorm van emotionele chantage: 'Als jullie actie gaan voeren dan kan oma in de rolstoel niet met de trein.' Ook zou het ‘stevige gevolgen’ hebben als een aantal kritische verkeersaders wordt stilgelegd, staat er in de brief van de NS.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Dat is nou niet bepaald een sterke positie van de NS en de vakbonden zullen waarschijnlijk de afweging maken van hoe een rechter hier naar zou kijken, mocht de NS inderdaad naar de rechtbank stappen. Het zou toch wel belachelijk zijn dat vakbonden niet (of niet te 'hard') zouden mogen staken, omdat reizigers daar dan last van zouden kunnen krijgen? Op die manier zou de NS praktisch ieder voorstel tijdens een cao-overleg wel van de hand kunnen wijzen, omdat het ze veel te veel macht zou geven.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties