De noodzakelijke nationalisatie van postbedrijf PostNL is slechts een kwestie van tijd

De noodzakelijke nationalisatie van postbedrijf PostNL is slechts een kwestie van tijd

Een libertariër die pleit voor de nationalisatie van de postdienst? Hier is iets 'goed mis' hoor ik u denken! En dat klopt: het is goed mis. Eerder haalde de incompetente Mona Keijzer (CDA) het in haar hoofd om vreemde voorstellen te doen inzake de postmarkt. Waaronder postbezorging met drones. Maar wat écht nodig is blijft onderbelicht.

Post is enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. Dankzij de Nederlandse postbodes draait Bol.com namelijk een flinke omzet van €2 miljard per jaar. En met allerlei andere postorderbedrijven kunt u zich voorstellen wat de impact zou zijn van het stopzetten van alle postbezorgingsactiviteiten gedurende een week. Dit kost miljoenen!

Dat laatste wil natuurlijk geen enkele handelaar graag zien. En dus moest de post worden geprivatiseerd.

Postbezorgers verdelen over een aantal bedrijven biedt namelijk het voordeel dat ze moeilijk kunnen staken. Tegelijkertijd kun je de postbodes lekker uitbuiten en 10% rendementen op de aandelen per jaar bieden. Dat rendement noem je dan eufemistisch 'dividend'. De postmarkt is van enorm belang voor de Nederlandse economie, maar dit is niet wat je zou vermoeden als je de gemiddelde postbode ziet. De uniformen van postbodes maken weinig indruk en dit straalt af naar de werkvloer.

Maar dat is alles een illusie.

Door de privatisering op de postmarkt zijn de marges lager dan voorheen alles om zogenaamde 'de klant', u dus, te dienen. Toch stijgen de prijzen van de postbezorging hard. U wordt dus overduidelijk door de gek gehouden. Ondertussen concurreren verschillende bedrijven om dezelfde pakketjes. Dit drukt de lonen. Toch verdient elke euro geïnvesteerd in PostNL aandelen u ruim 10% per jaar aan dividend! De intelligente lezer weet dus welk spel er gespeeld wordt.

Daarom is nationalisatie onder meer van belang. Dit om de dividenden op PostNL aandelen te verlagen zodat meer geld overblijft voor het personeel en investeringen in de operationele efficiëntie en gebruikersgemak. Om ervoor te zorgen dat slechts één postbezorgingsbedrijf het werk uitvoert en postbodes weer het respect en eerlijk loon verdienen waar zij in feite gewoon recht op hebben.

En wat nu als dat één of twee euro's meer kost per pakketje? Die kans is vrij klein. Zeker als de rendementen in de vorm van dividend wat omlaag gaan. Dat kost natuurlijk wel aantrekkelijkheid om kapitaal aan te trekken, maar dat wordt opgevangen door de gedeeltelijke nationalisatie. En als de prijzen toch iets stijgen: zo zij het.

Het gemak van de postbezorging is namelijk zo groot dat het nauwelijks impact heeft. Ook niet op Bol.com dat ondertussen al 2 miljard euro omzet per jaar maakt. Of Amazon of eBay. Overigens komt de teloorgang van PostNL op conto van de kartelpartijen en met name de PvdA. De laatste had zich moeten inzetten voor de belangen van de arbeiders, maar heeft dit jaar na jaar verzaakt.

De vraag wanneer de postbezorgers zich gaan organiseren en anderen zich bij hen aansluiten is niet een kwestie van 'hoe', maar 'wanneer'.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties