Screenshot Pauw & De Wit / X.com

NPO blijft Ed Nijpels opvoeren om VVD te beïnvloeden - media duwen op kartelcoalitie met GroenLinks-PvdA

Politiek11 nov , 13:30
Alsof er geen andere stemmen bestaan binnen de VVD. Bij Pauw & De Wit zat gisteravond wéér Ed Nijpels aan tafel - de eeuwige woordvoerder van het liberale kartel - om VVD-leider Dilan Yesilgöz de les te lezen over haar blokkade van GroenLinks-PvdA.
Volgens Nijpels is het “onbegrijpelijk” dat Yesilgöz niet met Timmermans’ fusiepartij wil regeren. En volgens de NPO is het blijkbaar ondenkbaar dat iemand met een andere visie daar iets tegenover mag zeggen.
Journalist Ton F. van Dijk verwoordde het perfect:
“Waarom wordt Ed Nijpels, van wie het standpunt inmiddels uitgebreid bekend is, steeds weer uitgenodigd om het te herhalen? Dat is ook ‘onbegrijpelijk’.”
Een terechte observatie. Want wat de NPO doet, is geen journalistiek - het is politieke beïnvloeding in de puurste vorm.

De linkse VVD’er als mediavaandel

Ed Nijpels is al decennia de mediafavoriet wanneer er iemand van de VVD moet aanschuiven die het eens is met links. Hij is de ideale “VVD’er voor in de talkshow”: sociaal progressief, EU-gezind, klimaatobsessief en volledig ongevaarlijk voor het kartel.
Maar laten we eerlijk zijn: Nijpels vertegenwoordigt niet de VVD van nu, en zeker niet de kiezers die in oktober hun stem gaven aan een centrumrechtse koers. Hij is het levende museumstuk van de partij die ooit de belangen van de burger diende en sindsdien verstrikt raakte in klimaatgekte en Europese zelfverloochening.
Toch schuift de NPO hem telkens naar voren, alsof hij nog iets te zeggen heeft over de politieke realiteit van 2025.

Media als verlengstuk van GroenLinks-PvdA

De strategie is doorzichtig: het kartel probeert de formatie te sturen via de televisie. Door dezelfde mensen steeds opnieuw uit te nodigen - mensen als Nijpels, Pechtold, Ollongren of Jetten zelf - ontstaat het beeld dat samenwerking met GroenLinks-PvdA de enige “verstandige” optie is.
En dat is precies het doel: de publieke opinie masseren totdat de VVD bezwijkt onder morele druk.
Het is pure mediapolitiek. Een kartel van omroepen, redacties en opiniemakers die allemaal dezelfde boodschap herhalen: rechts moet inschikken, links mag regeren.
De kiezer heeft gesproken - maar Hilversum luistert liever naar zichzelf.
🟦 DDS doorbreekt dat mediakartel. Wij herinneren de NPO eraan dat de kiezers, niet de talkshows, bepalen wat er in Den Haag gebeurt. 👉 Teken de petitie “Abortus is geen mensenrecht” Wie de waarheid en vrijheid wil behouden, moet zich verzetten tegen politieke manipulatie in de media.

De arrogantie van het kartel

Wat zo schrijnend is: men doet niet eens moeite meer om het te verbergen. Pauw & De Wit had ook een VVD’er kunnen uitnodigen die de huidige lijn steunt of een onafhankelijke analist die begrijpt waarom de VVD niet opnieuw met links in zee wil. Maurce de Hond bijvoorbeeld.
Maar nee: de redactie koos opnieuw voor Nijpels, de man die precies zegt wat ze willen horen. Het is voorspelbaar, gemakzuchtig en vooral arrogant. Een publieke omroep die betaald wordt door belastinggeld hoort verschillende perspectieven te laten horen - niet alleen die van de grachtengordel.

Waarom Yesilgöz gelijk heeft

De blokkade van Dilan Yesilgöz tegen samenwerking met GroenLinks-PvdA is niet “onbegrijpelijk”, zoals Nijpels beweert. Ze is volkomen logisch en democratisch noodzakelijk.
Haar achterban wil geen kabinet dat het land uitlevert aan Brussel, dat de grenzen verder openzet en dat miljarden extra uitgeeft aan klimaatfantasieën. Een coalitie met GroenLinks-PvdA zou een verraad aan de verkiezingsuitslag zijn - een herhaling van Rutte IV in een nieuw jasje.
De kiezer heeft links afgestraft. GroenLinks-PvdA verloor vijf zetels, D66 krabbelde nauwelijks op. De boodschap was glashelder: Nederland wil verandering, niet meer van hetzelfde.
Dat Ed Nijpels dat niet begrijpt, zegt vooral iets over hem.

De NPO als politieke actor

Wat zich nu afspeelt bij de NPO is niet zomaar “talkshowjournalistiek.” Het is gesubsidieerde framing. De publieke omroep gebruikt belastinggeld om een politiek narratief te promoten: rechts is gevaarlijk, links is redelijk, samenwerking met GroenLinks-PvdA is onvermijdelijk.
Dat is niet de taak van een omroep - dat is propaganda. En het gebeurt avond aan avond, met dezelfde gezichten, dezelfde meningen en dezelfde voorgekookte conclusies.
De vraag die Ton F. van Dijk stelde, zou elke journalist zich moeten afvragen: waarom steeds weer dezelfde gasten met hetzelfde geluid?

De kiezer doorziet het

Wat de Hilversumse redacties niet begrijpen, is dat dit spel averechts werkt. Nederlanders doorzien de eenzijdigheid van de media. Ze merken dat het publieke debat steeds meer wordt gefilterd door politieke voorkeuren.
Daarom groeit het wantrouwen, niet alleen tegen de politiek, maar ook tegen de journalistiek. Niet omdat mensen “radicaliseren”, maar omdat ze gewoon zien wat er gebeurt: kritiek op links is taboe, kritiek op rechts is dagelijkse kost.
🟥 Nederland verdient échte journalistiek, niet gesubsidieerde propaganda. Stop met het opvoeren van dezelfde kartelgezichten en geef ruimte aan nieuwe, eerlijke stemmen. 👉 Teken hier de petitie “Abortus is geen mensenrecht” Alleen door waarheid te verdedigen, kunnen we vrijheid behouden - ook in de media.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading