ANWB: stop nou eens met uitmelken autobezitter

De autobelastingen zijn veel en veel te hoog.

In Nederland wordt het bezit en het gebruik van auto’s ongelofelijk zwaar belast. Op dit moment vangen de twaalf provincies bij elkaar 1,5 miljard euro aan belastingen door de opcenten op de moterrijtuigenbelasting. En die provincies doen daar helemaal niks voor. Ze houden gewoon hun hand op.

Het enige wat de politici in de provincies doen is regelmatig de belastingen verhogen zodat er nog meer geld binnenkomt. Vorig jaar werd autobezitter op die manier voor nog eens 105 miljoen euro extra uitgeknepen. De ANWB is het spuugzat:

“Provincies innen in totaal 1,5 miljard euro aan autobelasting en dat is ongeveer 20 procent van hun totale inkomsten. Dat gaat via de opcenten op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Het afgelopen jaar werd er weer verhoogd, waardoor er nog eens 105 miljoen meer in kas kwam. De auto- en motorbezitter zijn echt de spreekwoordelijke melkkoe”, zegt Markus van Tol van de ANWB.

De ANWB wil dat de opcenten helemaal worden afgeschaft, en dat lijkt me verstandig. We betalen al genoeg belastingen. Overigens heeft de ANWB ook een punt als ze zeggen dat het geld dat nu wordt binnengeharkt door de provincies volkomen verkeerd wordt gebruikt (namelijk: niet voor het verkeer, waar het wel voor is bedoeld) en dat, als het geld dan toch blijft binnenstromen, dan maar moet worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Maar nogmaals, beter worden de opcenten helemaal afgeschaft.

Maar dan blijven we alsnog zitten met de eindeloze accijnsverhogingen van de afgelopen jaren. Die maken de pomphouders in de grensstreken kapot. De economie floreert niet omdat het te duur wordt gemaakt om een auto te kopen, te bezitten en te gebruiken, om er bijvoorbeeld mee naar het werk te gaan.

Zo jaag je de economie dus niet aan. Hoge belastingen zijn funest voor vrije en ondernemende geesten. Hoge belastingen zijn funest voor de economie. Dat zou de VVD toch moeten weten. Helaas doet die partij net zo hard mee met het verhogen van de belastingen als die ene milieu-activist van een linkse partij.

Like De Dagelijkse Standaard op Facebook en word lid van onze sprankelende, levendige community.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

14 reacties

  1. Jacobus

    Het autobezit in Nederland blijft, ondanks de crisis stijgen met toenemende files en vervuiling als gevolg.
    We zullen in dit land het autobezit moeten reguleren en daarvoor bestaat feitelijk alleen het prijsmechanisme. Hieruit volgt dat de autokosten zullen moeten toenemen om meer mensen ertoe te brengen het openbaar vervoer te benutten.

    Ik verwerp dus de stelling in dit artikel.

    1. toetssteen

      @Jacobus
      Leuk in het openbaar vervoer naar Schiphol als de trein niet rijdt……

    2. M. Brandenburg

      Er hoeft helemaal niets gereguleerd te worden, de opgehaalde belastinggelden horen daar uitgegeven te worden alwaar zij opgehaald worden, dat houdt dus in dat zij vooral aangewend moet worden voor de gebruiker. In de jaren 70 was door TNO al berekend dat wij heden ten dage het file probleem dat nu bestaat zouden hebben. Blijkbaar was met gezond verstand uit te leggen dat toenemende rijkdom over de gehele linie(en dus niet een groter verschil tussen arm en rijk) zou leiden tot meer auto bezit. Het advies was toen al een uitgebreider wegennet aan te leggen. Dit is van de aanleg van het huidige wegennet tot nu compleet genegeerd. Nu heb je kortzichtige en niet nadenkende mensen die denken dat je het autobezit zou moeten reguleren, de linske refelx om mensen in hun vrijheid te bepekren e n te indoctirneren met het de overheid weet het het beste idee. Terwijl het juist de overheid is en haar laksigheid alsmede het negeren van aangekondigde problemen, welke leiden tot de nu overvolle wegen.

      En ipv het geld daar te gebruiken waar het gebruikt dient te worden, geeft men het aan andere bodemloze punten uit, terwijl het de infrastructuur is die een grote factor is in het groeien van een economie.

      Maar ja een linkse reflex dient dan ook vooral om iedereen uiteindelijk in complete armoe te storten via vrijheidsbeperkende maatregelen en het kapot reguleren van economieën, en zeker niet tot een beter leven van de gemiddelde mens.

      Bij mensen als Jacobus draait het vooral om, doe wat ik zeg, maar doe vooral niet wat ik doe, het lijflied van een linkse geest.

  2. HR

    In principe zou het zo moeten zijn dat alle autobelastingen samen, provinciaal en nationaal, voldoende moeten zijn om de “auto gerelateerde” kosten te betalen. Meer niet.

    Als er berekend wordt wat de accijns, de wegen belasting, provinciale opcenten en ga zo maar door, gezamenlijk opbrengen dan blijkt telkens weer dat de auto gebruikt wordt om de burger uit te persen.

    Binnen deze discussie zou het volgens mij ook zinvol zijn om de wegenbelasting om te slaan in de prijs per liter brandstof.
    Als dan tevens het complete apparaat voor het innen van dit geld zou worden afgeschaft hebben we een kleinere overheid, en lagere lasten in een klap.

  3. arie_jansz

    ik was ooit lid van de ANWB, zoals iedereen in Nederland.

    Een mooie club, met een prachtig blad dat rechtstreeks met wikkel altijd in de papiervak terecht komt.

    Schitterende winkels met kaarten die 10x duurder zijn dan ergens anders.

    En vooral mooie kleding, lekker degelijk! Jassen voor hem en haar, Mephisto schoenen voor de kekke 50er

    En een enorm ego, want de autobezitters club teert natuurlijk exclusief op zijn historisch gegroeide pechhulp…

    Op basis van dit, tot voor kort, alleenrecht, meent de ANWB politiek te kunnen bedrijven…
    Rechtse, rekenschaploze politiek…dus toen zegde in mijn lidmaatschap van die belegen rotclub op.

    Ik heb niets gemist…zonde van dat geld wat als vanzelfsprekend elk jaar werd afgeschreven.

    1. M. Brandenburg

      In dit geval leidt opkomen voor de rechten van de autobezitter tot politiek bedrijven. Wat ik altid nog minder bezwaarlijk vind dan die linkse vakbonden die aan de leiband van linkse politieke partijen lopen, en opkomen voor die partijen en allang niet meer voor de belangen van de arbeider. Zou u daar nu overvallen kan ik het begrijpen. Maar u valt over het feit dat de ANWB opkomt voor de belangen van haar leden…

      Maar verder gaat het wel? Of bent u het spoor compleet bijster?

      En u valt over de bedrijfsvoering van de ANWB, dat is uw goed recht, zeg de ANWB op en u bent er van af, maar blijkbaar hebben de leden geen enkel probleem met het door u geschetste beeld, dus zou u mij kunnen uitleggen wat dan het werkelijke probleem is? Oh wacht u wilt uw zienswijze opdringen aan anderen alsof dit de enigste waarheid is… Arme ziel

  4. Gerben

    De emissies van het verkeer dalen. Dat geeft problemen als je het principe ‘de vervuiler betaalt’ hanteert. Dus schuiven elk jaar de normen voor CO2 emissie steeds verder op en gaan alle tarieven omhoog. Steeds hogere tarieven brengt echter steeds meer schade toe aan onze economie. De grens is allang bereikt, we zullen het geld elders moeten gaan halen, of gaan bezuinigen.

    1. HR

      Dat klopt, ondanks de toegenomen verkeersdrukte is de uitstoot alleen maar aan het minderen.
      De huidige accijns heffing is “opvoedend” bedoeld, er zal dus een keer een eind aan moeten komen….

      Hadden we eind 2013 niet de idiote situatie dat een heleboel leaserijders ineens (dure) hybrides ginegen rijden met bakken subsidie?

  5. Ni28

    Het wordt de hoogste tijd om de bezem door de overheid te halen. Deze overheid is niet voor de mensen. Deze overheid lijkt op het hof van Lodewijk de 14-de.

  6. Pimsch

    Tuning van verkeerslichten. Wie doen dat en hoe vaak?
    Op 28/1 jl. moest ik ‘s-avonds van Zutphen naar Nijmegen. Op de A348 stond 2 km file voor knooppunt Velperbroek. De verkeerslichten voor dat plein staan 90% van de tijd op rood. Eenmaal groen kunnen hooguit 5 auto’s erdoor. En dan weer langdurig rood. Kennelijk omdat er zoveel dwarsverkeer is. Niet dus. De rij schoof tergend langzaam op en na 2 uur had ik de 2 km afgelegd. We hebben met zijn allen twee uur in de file gestaan omdat niemand enige interesse of moeite doet om die vuile stoplichten te tunen. Lijkt mij een duidelijke opdracht voor Arnhem of Rijkswaterstaat om knelpunten serieus te nemen. Kan iemand mij de verantwoordelijke aanwijzen.

  7. Springer

    Waarom is de ANWB gesprekpartner voor belangen van de automobilist. De ANWB is volgens mij grotendeels een commercieel bedrijf.

  8. Hetzler

    Het riekt naar willekeur en hobby’s van links en de milieubeweging, al die prijsregulerende maatregelen. De argumenten worden er wel later bij verzonnen. Steeds duikt daar weer de kreet vervuilen en milieuschade op als de bekende dooddoeners om opponenten de mond te snoeren en bang te maken. Nadelen moeten door technische vernieuwingen worden opgevangen, niet door willekeurige prijsregulering. De autogordel bijvoorbeeld kende geen prijsregulering om mensen in het openbaar vervoer te krijgen, maar een bekeuring als je die niet draagt.
    Als vervuiling echt zo’n verschrikkelijk probleem zou zijn, verbied dan alle gemotoriseerd verkeer, dus ook de bus en de trein, en dwing tot herinvoering van paard en wagen. …Alleen, dan zit je wel met de stront. Och, misschien kan de biologische landbouw hobbyist er nog iets mee. Prijsregulering is doodgewone vrijheidsberoving.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.