Kabinet wil vliegbelasting invoeren: impopulair, maar eigenlijk nog niet zo een gek idee

”Wat zegt u nu?”, hoor ik u, de lezer, nu al zeggen. ”Dit is toch zo een ‘rechtse politieke blog’?” Zeker, ben ik het met u over eens, maar ik kan mij voorstellen dat de titel u anders doet denken. Zoals u misschien wel al vaker gezien hebt, kan ik soms vrij verrassend uit de hoek komen met de meningen die ik verkondig. Zo ook met mijn mening over de toekomstige vliegbelasting

De vliegbelasting was al in het regeerakkoord aangekondigd. Snel benadrukt dat vliegen, in tegenstelling tot auto, bus of trein, in Nederland “vreemd genoeg” op geen enkele manier wordt belast.

De staatssecretaris wijst erop dat andere landen al wel zo’n belasting hebben. Met een vliegtaks wil het kabinet reizigers stimuleren bij hun keuze voor een vervoermiddel meer rekening te houden met de negatieve gevolgen voor het milieu. Met de opbrengst van de heffing wil het kabinet de belastingen op werken en ondernemen verlagen.

Alle klimaatargumenten terzijde, want daar focus ik mij helemaal niet op, valt er zeker wel iets te zeggen voor een vliegbelasting. Ik ben zelf eigenlijk van mening dat belasting een geïnstitutionaliseerde vorm van diefstal is waarbij kiezers beleid ‘kopen’ en de democratie en belasting gebruiken om er zelf beter van te worden. Zeker niet iedereen, maar zeker wel veel mensen.

Belasting is niet altijd diefstal, want als het gaat om ‘vervuilende’ producten is belasting zelfs een legitieme manier met een goede morele ondergrond. Soms wordt er schade aangericht aan de ‘publieke ruimte’ of de ander, terwijl je er vrij weinig aan kunt doen verder. Autorijden bijvoorbeeld heeft gezorgd voor heel veel progressie en maatschappelijke ontwikkeling, maar het ‘vernietigt’ ook.

In de vorm van ‘de vervuiler betaalt’ is het meer dan gelegitimeerd om vliegbelasting te betalen. Het zijn de kosten van individueel gebruik en keuzes die een destructief gevolg hebben op de omgeving. Het zou immoreel zijn om deze belasting dan niet te heffen. Zeker als het gaat om ‘vliegen’ waarbij meerdere landen en maatschappijen beïnvloed worden. Je betaalt de kosten van je keuzes, ‘there is no free lunch’ en dat geldt ook zeker voor omgeving belastend gedrag of keuzes.

Velen zullen vast gaan klagen over dat DDS links is geworden, of dat ik zo een linkiewinkie ben. Ik hoop dat u begrijpt met mijn uitleg waar ik vandaan komt en dat het helemaal geen ‘linkse’ maatregel is, maar goed te verdedigen valt.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

37 reacties

  1. Ernst Quispel

    Sterker, het is een grof schandaal dat deze meest vervuilende vorm van vervoer nog steeds onbelast is.

    1. Bloem

      De meest vervuilende levensvorm bent u zelf. Weet u hoeveel CO2 u uitstoot zonder uberhaupt productief te zijn. Op de keper beschouwd bent u slechts een antisemiet die een last is voor alle andere levensvormen op deze planeet

      1. Meester Kong

        Uw wilt verdiepen maar kunt niet zwemmen — hou me vast 🙂 🙂 🙂

        1. swetsnek

          WAT JOU MANKEERT ZIJN WEL TABLETTEN VOOR … ZO GROOT ALS BESCHUITEN

      2. DolleDries

        Wat denk je van uitstoot door Ernst door met zijn PC hier dag en nacht onzin uit te zitten kramen.

        https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/hoeveel-verbruikt-een-computer-en-hoeveel-co2-vertegenwoordigt-dat/54/

    2. penis aqua di rosa

      Te beginnen bij de royale en onze regering en plucheplakkers. Wie vliegen er het meest en vaak op andermans kosten? Reken een som, hoeveel makke schapen gaan er in een gemiddeld vliegtuig? Dat gemiddelde omrekenen naar auto,s met 4 inzittenden. Wie zijn dan de grote vervuilers. Die welke VOOr elk wissewassie in de ijzeren vogel stappen, terwijl video converence helemaal ingeburgerd is. Kijk eens hoe rubberen robbie met zijn dagelijkse vliegerij de CO2 omhoog stuwt en dan onze royaldie bijna dagelijks in de vigel stappen. Ik voel mij dus 1x jaarlijks nu er bezwaard, maar word hi

      1. penis aqua di rosa

        Aanvulling op bovenstaande:
        Maar word hier wel door weer een belasting op afgerekend, terwijl dat geld niet naar milieus gaat, maar in de algemene middelen verdwijnt. Pure diefstal met een verkeerd jasje aan.

        1. penis aqua di rosa

          Sorry, door mijn boosheid en het onwennig typen op een iPad, staan hier nogal wat typefouten in. Mijn excuses

  2. Pescador

    Ach dat millieu gezeuzel moet eens ophouden, een paar oceaan stomers vervuilen meer als alle auto´s op de wereld, maar daar doen we niks aan dat is geld. Drempels op de wegen leggen zodat auto´s daar afremmen en fijnstof produceren en daarna weer snel optrekken waardoor weer meer co2 wordt geproduceeerd, dit geld ook bij stop lichten zeker als er geen groene zonne is even door nijmegen heen rijden en 20 keer stoppen en optrekken dus veel fijnstof en veel co2, zo ook bij onnodige rotondes. Eerst zorgen de overheidsdiensten dat we veel fijnstof en co2 produceren en dan gaan ze ons er voor straffen. Wist u trouwens dat een benziene auto meer co2 uitstoot als een diesel. Maar we gan wel lekker dieseltje pesten. Wat een stelletje sukkels.

    1. Henk-Jansen

      “een paar oceaan stomers vervuilen meer als alle auto´s op de wereld, maar daar doen we niks aan”

      https://www.rtlz.nl/algemeen/economie/zwaar-vervuilende-scheepvaart-akkoord-met-halvering-co2-uitstoot

  3. DolleDries

    Makkelijk van jou Lars met je vliegangst.

    1. Meester Kong

      En jij hepT er het geld niet voor 🙂 :):)

      1. DolleDries

        Vergis je niet Kongetje

  4. Two Ravens Black Kettle

    Totale Gek !

    1. Meester Kong

      Mooi, zelfkennis is een groot goed..

      1. sonar

        Kong jij kan van liaan naar liaan ,en daarbij zie jij ze vliegen.

  5. Diederik van Walsum

    Uit het bedenkelijk NOS nieuws:

    De vliegbelasting was al in het regeerakkoord aangekondigd. Snel benadrukt dat vliegen, in tegenstelling tot auto, bus of trein, in Nederland “vreemd genoeg” op geen enkele manier wordt belast.

    Hé wat , Huh ….mijn auto niet belast?

    Zijn de kamerleden niet in de war met hun dienstauto’s, want ik betaal mij groen en geel aan motorrijtuigenbelasting / verzekering / de jaarlijkse terugkomende APK en niet de brandstof ….in mijn geval benzine…. waar 44% accijnzen op zit!

    Ik kan hier wel moeilijk zitten de doen met cijfertjes, dus zal ik het eenvoudig doen ….Het Subtotaal overheidsafdrachten bedraagt 63.7%
    Nogmaals: niet belast?

    En nu weer de vliegtax…gaan de brandstofprijzen voor voertuigen dan dalen…worden de treinkaartjes goedkoper?

    En niet vergeten dat een gemiddeld gezin een jaar of meer moet speren voor een vliegreisje te maken.

    Het is echt waar, dit kabinet stopt niet met het hardwerkende volk uit te kleden.

    1. Meester Kong

      @Diederik — Proest…

  6. Lol Kwipsel

    Prima argumentatie Lars!

  7. Lol Kwipsel

    De vraag is of ik het met je eens ben, maar je argumentatie is helder, duidelijk en vooral logisch.
    Aan allerlei vooroordelen en etikettering moet je dik maling hebben.

  8. JubbeFeenstra

    Boeing 777-300…550 passagiers. Verbruikt 0.07 ltr/km.
    Is dus 70 ltr/100 km. Dan sleept het een ruim vol vracht mee en 500 plus passagiers.
    Kan mij niet schelen je je het gaat berekenen maar dit is per kg. vervoer het meest goedkope en daarom milieu vriendelijkste vervoer. 350.000 kg in de lucht
    Er zijn er bij u die een auto van 1200kg. rijden die 7 ltr per 100 km verbruikt.
    Dus….?

    1. Frits Jansen

      Dus moet de auto zwaarder worden belast.
      Binnen Europa is de trein een geweldig alternatief. Alleen verpest de NS het. Wil je een internationaal kaartje dat niet op internet te koop is, bijv. voor je fiets? Dan betaal je bij de NS een woekertarief alleen al als boete dat je het gore lef had naar een loket te gaan. En alleen de grootste steden hebben een internationale balie.

      De NS moet worden opgeheven Dit bedrijf misdraagt zich keer op keer als monopolist. De NS doet zich voor als *de* nationale spoorwegmaatschappij maar is een gewoon, gehaaid commercieel bedrijf.
      En sinds de ontvlechting van het infrabeheer in ProRail heeft de NS geen “natuurlijk” monopolie meer. Daarom maken ze ProRail zwart waar ze kunnen.

  9. DolleDries

    Overbevolking is de bevuiling.

    1. Meinoud Marinus

      Eindelijk een keer eens met de DolleDries!

  10. Frits Jansen

    Ik reis in Europa graag met de trein maar die dreigt te verdwijnen als vliegverkeer niet wordt belast.
    En nu nog de internationale bussen, want die vervuilen ook geweldig, en dreigen ook de trein kapot te concurreren.
    Treinen zijn heel goed voor het milieu. Ze zijn al lang elektrisch. Ijzer op ijzer heeft een heel lage rolweerstand. En een remmende trein voert stroom terug in het net.

    En treinen zijn gezellig. Vooral Duitse treinen met een “BordBistro” waar het bier goedkoper is dan in een Nederlandse kroeg.

    1. JubbeFeenstra

      Je moet ook bij treinen het hele plaatje berekenen.Iedere ingenieur, de Delft variant, iemand met een echte gave dus, zal je kunnen voorrekenen dat het ook zeer belastend is voor het milieu. Weet u dat het al tijden niet waait bijvoorbeeld? Bij de Britten staan de windturbines al tijden zo goed als stil. Drie dagen geleden reden wij een stuk door Duitsland van Emmen richting Bremen. Alle turbines stonden stil en er staan er honderden. Komt geen stroom vanaf. Onderhoud rails, stations, bouw bruggen en alles wat er bij komt kijken tast milieu aan. Moet je allemaal meenemen in je CO2 berekening en dan is die trein ineens een smeerpoets.

  11. meijer61200

    Altijd uiterst vermakelijk sommige reacties! Maar waarom komt er niet gewoon een tax op kerosine? Dat is de eerlijkste weg. Vanaf 2020 ga je € 3,80 betalen voor een Europese vlucht en een tientje of twee voor intercontinentale vluchten, liegen ze.Dit zijn natuurlijk bedragen die weinig commotie veroorzaken, maar ik geef iedereen op een briefje dat Rutte de bedragen tegen die tijd heeft verhoogd tot meer dan € 100,- resp. € 200,-. De deal met Shell en Unilever moet toch ergens van worden betaald.

  12. meijer61200

    Lovende reacties over het spoorvervoer zie ik. Op zich een prima alternatief. Maar nu gaat de NS duizenden bomen kappen omdat de blaadjes wel eens op de rail vallen, waardoor het gehele netwerk stil valt. Nog even en alle huizen moeten worden gesloopt in een omtrek van 500 meter wegens dakpannen die op het spoor kunnen waaien tijdens storm, en komt er een overkapping tegen de wind en regen.
    NS moet dringend goed worden geregeld. Weg met Prorail, weg met de huidige top bij de NS, en meer concurrentie op het spoor. Als Groen Links het echt goed bedoelt, waar ik zeer aan twijfel, gaan ze met het spoor aan de slag. Kamerleden zijn dol op betaalde uitjes; ga eens kijken in bijvoorbeeld Noorwegen hoe het daar structureel geregeld is met al die kou, sneeuw en regen. Maken jullie je ook nog eens nuttig.

  13. lugar

    Belasting? Dan ben je in Nederland aan het goede adres!

    – BTW 21%
    – (laag) BTW 6% wordt 9%
    – Accijnzen brandstof >61% (exclusief btw & voorraadheffing)
    – Accijnzen shag, sigaretten, alcohol, parfums (minerale oliën), suiker
    – Wegenbelasting (benzine, lpg, diesel)
    – Inkomstenbelasting
    – Loonbelasting: Wet op de loonbelasting 1964
    – Vennootschapsbelasting: Wet op de vennootschapsbelasting 1969
    – Dividendbelasting: Wet op de dividendbelasting 1965
    – Kansspelbelasting
    – Erfbelasting en schenkbelasting: Successiewet 1956
    – Verhuurderheffing
    – Omzetbelasting
    – Rechten bij invoer
    – Rechten bij uitvoer
    – Belastingen op personenauto’s en motorrijwielen
    – Overdrachtsbelasting
    – Assurantiebelasting
    – Belasting op leidingwater (BoL)[6]
    – Kolenbelasting
    – Energiebelasting
    – Verpakkingenbelasting
    – onroerende-zaakbelasting (artikelen 220 tot en met 220i Gemeentewet)
    – baatbelasting
    – forensenbelasting
    – toeristenbelasting
    – parkeerbelasting
    – hondenbelasting
    – precariobelasting
    – bouwgrondbelasting
    – afvalstoffenheffing
    – reinigingsrecht
    – rioolheffing

    Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_in_Nederland#Belastingen_in_soorten_en_maten

    1. sjun

      Onder andere de instromers vervoerd met NGO-bootjes die de samenleving sociaal, juridisch, psychisch, economisch en met betrekking tot huisvesting en leefruimte blijven belasten moeten natuurlijk wel ergens van bekostigd worden.

      1. Rechtsaf

        @Sjun en dat is een understatement natuurlijk, gelukkig daalt de werkeloosheid wel, gerekend onder de beroepsbevolking natuurlijk?!!!!

        1. lugar

          @RA: En die schepen die voor de kusten van de ‘migrantenlanden’ patrouilleren om ze alvast op te halen betalen ook weinig stookoliebelasting.

  14. lugar

    Het meest vervuilende vervoer (stookolie) is volgens mij het vervoer over water en dat wordt volgens mij het minst wordt belast.

    https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wereldwijde-scheepvaart-worstelt-met-stookolie/

  15. swetsnek

    Munster Dusseldorf zijn dichtbij

  16. denk eens na

    Hoe meer asielzoekers je in je land laat des te meer milieu schade nederland oploopt, groen links doe hier iets aan , stuur massaal die uitvreters terug , goed voor de schatkist en goed voor het milieu

    1. denk eens na

      Simpel toch!

      1. Meinoud Marinus

        Nou en of! 😉
        …echt heel simpel.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.