Totaal gekte: geen ‘breuken’ meer op basisschool. Ieder kind moet dom gemaakt worden

2557741123_45922074d1_o
Foto: Kinderen op een sportveld. Bron: Alex Lecea/Flickr

Dit is toch ongelooflijk?

In Nederland roepen we al jaren, zo niet decennia, dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Om dat doel te bereiken is het onderwijssysteem verschillende keren op de schop gezet — iedere keer, overigens, met het tegengestelde resultaat, maar dat terzijde. Er wordt flink in onderwijs ‘geïnvesteerd,’ en bij verkiezingen is onderwijs altijd een hot topic, zeker bij partijen als D66.

Maar wat lees ik nou?

Lees dat krantenartikel even. Waar het op neerkomt is dat Vadertje Staat besloten heeft dat basisschoolleerlingen voortaan maar geen breuken meer hoeven te leren. Breuken leren kost namelijk tijd en is lastig. En dus is het veel beter om ze maar helemaal uit het pakket te halen. Want stel je voor dat je het maximale uit leerlingen probeert te halen! Dat is doodeng.

Maar, zegt de adviescommissie, vrees niet! Als we breuken weghalen kunnen we meer tijd spenderen aan… kansberekeningen. Blijkbaar wordt de jongste generatie klaargestoomd om goede pokeraars te worden.

Helaas is daar wel een probleempje mee:

Je kunt onderhand bijna niet anders meer concluderen dan dat De Staat nieuwe generaties bewust dom houdt — of maakt. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk, maar geen enkele volwassene kan zo idioot zijn om te denken dat het verwijderen van breuken een positief effect heeft op de jeugd, hun onderwijs, en hun kennis.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

74 reacties

  1.   

    De verdomming grijpt om zich heen. Welke halve tamme komt er op het idee om de kinderen geen basisvaardigheden meer aan te leren? Is het de bedoeling dat de vaardigheid van de kinderen hoe dan ook af moeten dalen naar het niveau van die van de incoming idiots?

    1.   

      Waar linkse invloeden, daar ultieme domheid.

    2.   

      De algemene kennis van een huidige 8 jarige is hoger dan die van een babyboomer toen die 8 was.

      Dit is nepnieuws, in Amerika is laatst ook zoiets gedaan. De resultaten waren schrikbarend, mensen nemen klakkeloos alles over. Het stond in de krant dus het is waar.

      1.   

        Al uit het artikel kunnen halen in welke krant dit bericht stond?
        Ik zie geen vermelding of link.

        1.   

          Misschien even googlen!

        2.   

          Het NRC heeft er in ieder geval een artikel over geschreven. In Amerika heeft discovery een keer een groot deel van de bevolking wijs gemaakt dat zeemeerminnen bestaan. Dit is gewoon bewust nepnieuws verspreiden, ik denk iets om Eu gelijk te geven dat mensen daar gevoelig voor zijn. Stoppen met breuken kom op zeg en dan over kansrekenen beginnen. Dat kun je niet serieus nemen.

          1.   

            Aytasje, de NRC staat heel bekend als verspreider van nepnieuws, alleen zullen ze dat zelf niet toegeven.

      2.   

        @aytas mag OOK ZIJN MENING GEVEN op dds, ook ZOALS NU het niet de WAARHEID IS.

      3.   

        Denk je dat echt? Gezien het feit dat je dit schrijft bewijs je het tegendeel. Kennisniveau is een niveau. Dus een relatief begrip.
        Waarschijnlijk moet ik dit voor jou nog verder gaan uitleggen maar gezien je beperking gaat dat te lang duren.
        De algemene kennis is voorts iets volstrekt abstract en stelt bovendien de vraag: algemene kennis van wat?
        Jij toont het probleem voor trollen. Namelijk van alles veel te weinig weten om niet door de mand te vallen.

  2.   

    Quote:Je kunt onderhand bijna niet anders meer concluderen dan dat De Staat nieuwe generaties bewust dom houdt — of maakt. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk.
    .
    EU?
    Bilderberg?
    Omvolking?
    Cultuurmarxisten?
    Kalergi Plan?

    1.   

      Er is een samenzwering gaande tussen de adviescommissie, Slob, Rutte en de EU om de jeugd dom te houden, Kok. Snap dat dan.

    2.   

      Het is in elk geval onderdeel van een smerig complot van Links, Spaanse kok.

      Te paard, te paard, we zijn verraden!

      1.   

        Wij verhuren op stal geen paarden aan Links rijders.
        Wel aan Gele rijders.

        1.   

          @HJ: Als je niet (meer) reageert spreken ze alleen nog met zichzelf.

          1.   

            Inderdaad maar de minimale verhoging van mijn AOW, moet men op stal voor HJ compenseren, dus vandaar toch een beetje reclame.

          2.   

            @HJ: ;)

        2.   

          Hendrik..bij mij in de buurt staat nog een hengst die al 2 man het Heliomare heeft ingetrapt…die zou je eventueel voor linksrijders kunnen inzetten!!
          Zal ik eens vragen??

  3.   

    Kijk ik naar de verschillen in opleidingsniveau van de aanhangers van de in Nederland opererende politieke partijen, krijg ik een hele andere kijk op de zaak.
    Zou een van deze partijen achter dit plan zitten om hun toekomst zeker te stellen ?

    1.   

      Tis koud..de trollen zijn zich aan het warm typen.
      Maar help ze niet de winter door!

      1.   

        Voelt u zich aangesproken?
        Was zeker mijn bedoeling niet.

      2.   

        @Original: Mooi genegeerd!

        +1

    2.   

      Er bestaat inderdaad een negatieve correlatie tussen opleidingsniveau en een politiek rechtse oriëntatie. Die toont zich heel sterk als het om rechtspopulisme gaat.

      1.   

        Dom gelul van Nopjes. Links kwam juist altijd op voor de ongeschoolde arbeiders die vaak niet meer hadden dan lagere school. De domme aanhang van PvdA en SP hebben veelal niet meer dan twee klassen voortgezet onderwijs.

        1.   

          hebben = heeft

  4.   

    De Bijbel leert: vergaar kennis en inzicht. Zoekt en vindt; graaft en vindt. Bedrijf wetenschap! De kennis economie is van oorsprong een christelijke uitvinding. Voor de middeleeuwen had je alleen maar leken en geleerden. Daar tussen zat niets! Daar gaan we nu weer naar toe. Wie het christendom opgeeft, ziet direct een afwaardering van kennis en inzicht. Kijk, de wetenschap bedrijft wetenschap zonder God en …. De wetenschap genereert in de toekomst kinderen die nog geen breuken kennen of een beetje kunnen hoofdrekenen. De kennis economie? Tja, die zal gaan verdwijnen.

    Ouders, breng je kinderen wat bij op de zaterdag morgen. Bitter nodig…

    1.   

      Geen breuken op school met de bijbel gehad?

    2.   

      @B P
      Proest…..

      1.   

        inderdaad, wanneer de tijdgeest verkouden wordt is de griepgolf nabij!

  5.   

    “kost namelijk tijd en is lastig”
    Te gek dat het uit het pakket wordt geschrapt,maar zou het besluit niet mede tot grondslag hebben,dat er een té groot verschil is in niveau en leervermogen tussen de leerlingen onderling,en men dus een keuze maakt.
    1 je laat de minst “slimmen” hangen,en gaat door met de beteren.
    2 of nivelleren,dat wat men nu gaat doen,stof aanpassen aan het gemiddelde niveau!
    3 men blijft doorgaan totdat iedereen de stof beheerst,dat remt de beteren.

    1.   

      Quote :Te gek dat het uit het pakket wordt geschrapt
      .
      Lezen TD.
      Een onderzoeksclubje heeft een proefballonnetje opgelaten en DDS heeft het tot een zeppelin opgeblazen

      1.   

        Spaanse kok:
        Ja juist,maar dan kan je alsnog de beweegredenen proberen te analyseren !
        Óók de positieve dingen van reacties zien is een kunst,als je dat kunt opbrengen!

  6.   

    Door immigratie daalt het IQ, want de immigranten komen vooral uit Afrika en uit het Midden Oosten en die hebben niet het IQ van de Europeanen. Ze zijn dommer. Ze brengen dus ook onderwijsverdomming. Verantwoordelijke ouders werpen bij het bepalen van wat voor hun kinderen een goede school is niet voor niets een blik op het schoolplein. En hoe Nederlandser het schoolplein, hoe beter de school. En hoe gekleurder het schoolplein, hoe slechter de school.

    1.   

      Troelstra brengt het onderwerp weer terug naar de kern van de zaak: de immigratie en de Islam.

      :)

      1.   

        Sterke inhoudelijke reactie Noppen!

        Misschien dat je eens kunt aangeven waarin Troelstra ongelijk heeft, in plaats van dom te roepen.

        1.   

          @groeneveld het is slechts een trolletje die HIER op DDS ook ZIJN MENING mag geven zolang DE REDACTIE van DDS dat toelaat.
          Zover als ik weet is hij ongeveer 200 NICKS hier kwijtgeraakt en zit het VIEZERIKJE achter een vpn verbinding of een ander trucje zodat hij gewoon terug blijft komen net als een ratten plaag.
          Niet meer en niet minder.

          1.   

            Forum fascist Lugar wordt door weldenkend Nederland genegeerd. Hij zal met trollen een forum overnemen.

        2.   

          “Misschien dat je eens kunt aangeven…”

          Waarom vraag jij eigenlijk naar de bekende weg Groeneveld?

          1.   

            Ja..dat vraag ik mij ook af!

          2.   

            @Original: Ik denk dat Groeneveld het eigenlijk wel fijn vindt om het geklier te faciliteren. Iedere reactie aan dat adres zorgt immers voor continuering van het gedrag.

          3.   

            Lugar, ik ken Noppen al veel langer dan jij, vanuit de begintijd van DDS toen hij zich nog Simon Brouwenstein en daarna Ceteris Paribus noemde.

            Ik reageer af en toe op hem omdat ik vind dat hij op zijn tijd weerwoord moet krijgen. Geloof me, het is zo een doorgewinterde en loepzuivere trol, dat je die echt niet weg krijgt met doodzwijgen. Dat is al vele malen geprobeerd, o.a. door jou.

            Voorts vind ik dat in het kader van de VVM iedereen zijn zegje mag doen. Ook trollen.

          4.   

            “Geloof me, het is zo een doorgewinterde en loepzuivere trol, dat je die echt niet weg krijgt met doodzwijgen. Dat is al vele malen geprobeerd, o.a. door jou.”

            Niet door jou. Probeer het maar eens, je zult zien dat wanneer je het geen voeding geeft het vanzelf sterft, dat is een wetmatigheid. En dat ze dan alleen nog met elkaar in gesprek zijn is het logische gevolg.

            “Voorts vind ik dat in het kader van de VVM iedereen zijn zegje mag doen. Ook trollen.”

            Daar zit’m de crux, duidelijk. Daarin verschillen wij fundamenteel van mening. Succes met je kansloze missie.

          5.   

            “… een doorgewinterde en loepzuivere trol, dat je die echt niet weg krijgt met doodzwijgen.”
            —————————————————————–
            Mee eens. Hoogstens als iedereen dat doet, maar dat gaat niet gebeuren.

            Ik kies er zelf voor om de trollen bijna altijd te negeren. Het is zonde van de energie die je erin steekt.

          6.   

            “Hoogstens als iedereen dat doet, maar dat gaat niet gebeuren.”

            Neemt niet weg dat een polonaise ook door een persoon wordt begonnen. Als je wel blijft reageren wordt het in elk geval niet beter en faciliteer je ongewenst gedrag.

            “Ik kies er zelf voor om de trollen bijna altijd te negeren. Het is zonde van de energie die je erin steekt.”

            Heel verstandig, maar dat ben jij ook! Het is zonde van je tijd en ze lachen je vierkant uit omdat het precies de reactie is waar het ze om te doen is. Geen reactie betekent ook geen actie.

          7.   

            Floris, ben je weer zo obsessief met me bezig?

            Is dat script van trol Lugar voor jou geen idee? Dan zie je mijn bijdragen niet meer en dan doe je mogelijk ‘s nachts weer eens een oog dicht.

          8.   

            “Succes met je kansloze missie.”
            ———————————————–
            In tegenstelling tot jou Lugar, heb ik helemaal geen missie. Ik kom hier voor mijn plezier en verder niet. Ik ga ook niet gebukt onder de trollenaanwezigheid, zoals dat bij jou wel het geval lijkt.

            Wel mopper ik graag en een kleine scheldkannonade gaat er zo nu en dan ook makkelijk af. Maar dat is slechts een moment. Ik draai me om en ben het kwijt en vergeten.

            Jij in ieder geval veel succes met je missie. Maar….. het lijkt erop dat je uitsluitingsscript toch wat bitterheid bij je kweekt. Misschien omdat je niet volop meer mee kunt doen?

        3.   

          Ik zie nu pas je vraag, Groeneveld.

          Ik zie dat Beukman de kwestie toereikend heeft ontzenuwd.

      2.   

        Nu jij zelf begint met de Islam erbij te betrekken een interessante vraag:
        Houdt de Islam de mensen dom of is de Islam er voor domme mensen die graag dom gehouden willen worden?

        In ieder geval: Waar de Islam z’n intrede doet, daar zullen verdomming, verarming en een toename van de onveiligheid gaan optreden.

        Zijn Moslims dommer? Onderstaand artikel uit 2001 in Trouw gepubliceerd geeft in ieder geval aan dat Islamitische cultuur de samenleving achterlijk houdt.

        Cultuur verklaart achterstand moslimlanden

        Thijs de Ruyter van Steveninck– 20 oktober 2001

        De lage welvaart in de meeste islamitische landen is niet te verklaren uit klimaat, het gebrek aan havens, de afwezigheid van grondstoffen of kolonisatie. Het is de islamitische cultuur die de regio gevangen houdt in gebrek aan democratie en onderontwikkeling.

        Volgens de Italiaanse premier Berlusconi en de rechtsfilosoof Cliteur is de westerse cultuur superieur aan de islamitische. Hun uitspraak is echter een moreel oordeel, en dus subjectief. Wat wel objectief gesteld kan worden is dat de westerse cultuur er beter in geslaagd is om welvaart te creëren voor haar aanhangers. Het is aannemelijk dat culturele factoren daarbij een belangrijke rol hebben gespeeld.

        Natuurlijk zijn er enorme verschillen in de islamitische wereld tussen bijvoorbeeld Indonesië, Iran, Afghanistan, Marokko, en Bosnië. En ook binnen de landen zijn er soennitische en sjiitische, religieuze en wereldlijke, vooruitstrevende en conservatieve moslims. Maar er zijn wel degelijk grote overeenkomsten, te veel om op toeval gebaseerd te zijn.

        De welvaart is er in het algemeen laag, met uitzondering van een paar olierijke Golfstaatjes. En zelfs die scoren relatief slecht op het gebied van onderwijs, alfabetisering, levensverwachting en gezondheidszorg. Minder goed in ieder geval dan de westerse landen (en veel niet-islamitische ontwikkelingslanden). Vrijwel nergens worden de mensenrechten gerespecteerd. Corruptie viert hoogtij. Geen van de landen in de regio wordt op een echt democratische manier geregeerd, wellicht met uitzondering van Turkije.

        Wat is de verklaring voor die achterstand ten opzichte van het Westen? Landen in Afrika beneden de Sahara kampen vaak met veel ongunstiger omstandigheden vanwege hun locatie, zowel klimatologisch (tropische ziektes) als geografisch (afgesneden van de zee). Dit geldt voor de meeste islamitische landen veel minder. Zij hebben weliswaar niet de beschikking over veel grondstoffen, maar dat geldt ook voor Japan en Zuid-Korea.

        Een andere vaak genoemde factor is de kolonisatie, die in de islamitische landen diepe sporen zou hebben nagelaten. Deze bezettingen duurden echter zelden langer dan een eeuw, en meestal veel korter. Bovendien was een aantal moslimlanden (vooral Turkije) zelf kolonisator, terwijl bepaalde westerse landen (Noorwegen, Canada, Australië) lang gekoloniseerd zijn geweest. Sommigen, zoals politicoloog André Krouwel (Podium, 10 oktober), geloven zelfs in een westerse samenzwering om de islam achterlijk te houden omdat ,,bedrijven graag verzekerd zijn van een constante en goedkope aanvoer van grondstoffen”. Dit lijkt mij sterk overdreven.

        Als men verder aanneemt dat moslims natuurlijk niet dommer of luier zijn dan westerlingen dringt zich de cultuur als dominante verklaring op. Tot de 16de eeuw was de islamitische wereld de Europees-christelijke ver vooruit op het gebied van kunsten en wetenschappen. Na de Verlichting echter bleef laatstgenoemde zich ontwikkelen, en werd de invloed van de (natuur)wetenschappen als bron van vooruitgang steeds sterker. In de westerse wereld trad ook steeds vaker een scheiding tussen kerk en staat op, in de islamitische wereld niet.

        In de islamitische cultuur bleef de Koran, als rechtstreeks van God afkomstige wijsheid, de gids die de organisatie van de samenleving bepaalde. De Koran is echter opgetekend in een lang vervlogen tijd en in een nomadensamenleving, en als zodanig ongeschikt als leidraad voor de problemen van nu. Onafhankelijke wetenschap werd, en wordt, in moslimlanden met zekere argwaan bekeken, omdat de resultaten ervan strijdig kunnen zijn met het woord van God. Het is dan ook geen toeval dat er sinds de Verlichting nauwelijks meer belangrijke uitvindingen in de islamitische landen gedaan zijn.

        Zo beschouwd zit de regio gevangen in een vicieuze cirkel van gebrek aan democratie enerzijds en onderontwikkeling anderzijds. Welvaart en democratie versterken elkaar, en dit geldt ook voor het gebrek eraan. Als Krouwel dus stelt dat islamitische landen niet democratiseren omdat ze geen economische groei hebben gekend, is dat maar de halve waarheid. Ze hebben namelijk tegelijkertijd ook geen welvaart kunnen creëren omdat ze zich niet gedemocratiseerd hebben.

        De cultuur heeft sociale vooruitgang tegengehouden waardoor er te weinig instituties zijn ontstaan die tot ontwikkeling (en democratisering) hebben geleid. Dergelijke instituties moeten niet alleen op hun morele waarde worden beoordeeld, maar hebben ook gevolgen voor ontwikkeling in termen van het scheppen van materiële welvaart. Het gaat er bijvoorbeeld om of contracten betrouwbaar en afdwingbaar zijn, of de rechtspraak onafhankelijk is en of het wetenschap- en onderwijssysteem in dienst staat van het verwerven van wereldse vaardigheden.

        Het uit het hoofd leren van de Koran vergroot wellicht de kans om in het paradijs te komen, maar biedt zelden een oplossing voor hedendaagse maatschappelijke vraagstukken. Of de islamitische wereld aan deze vicieuze cirkel kan ontsnappen, en zo ja hoelang dat zal duren, is de vraag. Het biedt wellicht hoop te constateren dat het de westerse landen uit eenzelfde situatie ook is gelukt, en ze pas lang ná de Verlichting hun huidige welvaart hebben bereikt.

        1.   

          “Houdt de Islam de mensen dom of is de Islam er voor domme mensen die graag dom gehouden willen worden?”

          Dat is een retorische vraag, en hij lacht je uit.

          1.   

            Voorlopig hult de zieke trol zich in stilzwijgen…

    2.   

      Met IQ heeft het allemaal niks te maken. Een kind uit Afrika is ook niet dommer.
      Wel kan taalachterstand een rol spelen. Maar daarnaast is er het feit dat kinderen van nu een veel kleinere concentratieboog hebben dan vroeger, de kwalijke rol van sociale media, het feit dat mensen steeds minder hoeven te onthouden omdat alles op hun telefoon staat, de golf van dyslexie die om zich heengrijpt en bepaald niet beperkt blijft tot kinderen uit Afrika, en nog een paar van zulke dingen.

      1.   

        Quote…
        …Een kind uit Afrika is ook niet dommer……
        Het IQ in afrika ligt lager dan in europa dus……..niet waar!

        1.   

          Niet waar, in de eerste plaats omdat crosscultureel onderzoek op IQ nogal een moerassing gebied is, onder andere omdat in de praktijk vaak onvergelijkbare groepen kinderen met elkaar worden vergeleken, en er bovendien westerse tests worden toegepast op niet-westerse kinderen. Maar ook omdat omgevingsinvloeden op IQ nu eenmaal toenemen als die omgeving arm is.

          Anders gezegd: een kind uit Afrika dat in Nederland goed onderwijs krijgt, zal geen lager IQ hebben dan een autochtoon kind, losse variabelen daargelaten.

          Het is daarom veel te kort door de bocht om te stellen dat de kwaliteit van ons rekenonderwijs omlaag is gegaan als gevolg van het feit dat er meer kinderen uit niet-westerse culturen aan deelnemen.

          1.   

            Welles!!

          2.   

            Generatie na generatie, dus ook na meerdere generaties leerplichtigheid in Nederland, blijven ze onderpresteren. Wat speelt er dan mee? OK, het is niet alleen intelligentie. Het is ook opvoeding. Waar structureel blijft worden ondergepresteerd speelt dus wellicht ook een verkeerde opvoeding, een verkeerde mindset mee. Wellicht dat hun mindset hier gewoon niet past en dat wij op ons level playing field gewoon beter af zijn zonder hen.

          3.   

            @Troelstra
            Onderpresteren is weer een heel ander probleem. Als een kind onderpresteert, betekent dit dat het minder goed presteert dan op grond van zijn of haar capaciteiten zou mogen verwacht. Het komt voor bij alle soorten kinderen en op ieder prestatieniveau, en heeft verschillende oorzaken, waarvan cognitief niet genoeg worden uitgedaagd vermoedelijk wel de belangrijkste is.

            Wat kinderen uit andere culturen betreft: de verschillen worden steeds kleiner, en hangen vooral samen met de sociale klasse. Binnen een sociale klasse is er weinig tot geen verschil in prestaties tussen Nederlandse kinderen en kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond.

        2.   

          Je zou denken dat je in staat moet zijn dat te verklaren.

        3.   

          Europa: Hoger IQ > presteren
          (Noord-)Afrika, West-Azië (m.u.v. Israël): Lager IQ > parasiteren

          Ik zie de verbanden wel.

    3.   

      Onderbouw dat eens gezien de grote opgang allochtone vrouwen op hoge scholen is dit natuurlijk niet meer als zogenaamd wetenschappelijk racisme. Het is niet te onderbouwen, alleen sociaal economisch. Te dom om te poepen en een grote bek geven over de intelligentie van anderen.

      1.   

        “Te dom om te poepen en een grote bek geven over de intelligentie van anderen.”

        Aldus onze aller Aytas die structureel de Nederlander als dom bestempeld.
        Ik blijf het herhalen.

        Het is ons alle duidelijk waar Aytas voor staat, Aytas heeft een pesthekel aan Nederland, Aytas is het vieze smuigertje dat zichzelf hoogverheven en superieur vindt ten opzichte van het Nederlandse volk.
        Aytas is een zéér warme pleitbezorger van de islam, Aytas aanbidt het en vindt het echt verschrikkelijk dat hier in Nederland niet meer islam is.
        Aytas is het zuurdesem, Aytas schoffeert Nederland door te lasteren en leugens te verkondigen.
        Aytas laat precies zien wie Aytas eigenlijk is, Aytas is een zielig figuur, verschrikkelijk onzeker en haat werkelijk alles dat met Nederland te maken heeft, Aytas valt ook onder het kopje: antisemitisch, racistisch, landverrader en islamverheerlijker.
        Buiten dat, is Aytas ook een zuigertje die structureel irriteert en in alles tegendraads reageert.
        Aytas is adergebroed en het wordt tijd dat Aytas opflikkert…dat vind ik..

        1.   

          @Siemien: Kansloos!

          #script

      2.   

        Op welke hoge scholen? Gedevalueerde pretstudies op het HBO welke verder nauwelijks marktwaarde hebben? In de hogere wetenschappen zien we ze nauwelijks hoor.

  7.   

    De conclusie dat er een complot van de staat gaande is lijkt me wat vergezocht.

    Los hiervan is er wel degelijk een probleem: de vaardigheid in het zgn formele rekenen (tafels kunnen opdreunen, weten hoe je vermenigvuldigingen tussen breuken uitrekent, staartdelingen maken etc.) daalt steeds verder. Hierdoor zijn middelbare scholieren vaak al niet meer bij machte om eenvoudige rekensommen te maken.

    De onderwijsdenktank wil zich vooral concentreren op “rekentaal” en begripsvorming. Dit komt er op neer dat kinderen het abstracte deel van het rekenonderwijs niet meer wordt bijgebracht. Een kwalijke zaak.

    Zie NRC van gisteren:
    “Onderwijsvernieuwers willen de breuken afschaffen”

    1.   

      Quote..
      …..Dit komt er op neer dat kinderen het abstracte deel van het rekenonderwijs niet meer wordt bijgebracht…..
      Sinds de invoering van het “abstracte” rekenen is het met de rekenvaardigheid alleen maar bergafwaards gegaan.
      Als je ziet hoe een basisscholier wordt geleerd hoe je moet delen en hoeveel tijd dit kost ipv de ouderwetse staartdeling is het logisch dat de helft bijscholing nodig heeft om zich in het voortgezet onderwijs te kunnen handhaven.
      Gewoon terug naar het ouderwetse rekenen , dan is er tijd genoeg voor breuken….en als er dan nog tijd over blijft kan er abstract gerekend worden.

      1.   

        Met abstract rekenen bedoel ik juist ouderwets rekenen, @Original. Dus tafels stampen tot ze erin zitten, eindeloos oefenen met sommetjes etc. Geen flauwe kul, geen iPads, gewoon blokken en inzicht geven.

        1.   

          Eens!

  8.   

    Kinderen worden de richting opgestuurd om taal en rekenen aan anderen over te laten. Hoeveel kinderen lezen er een krant? SMS taal, Rappertaalgebruik is in. Een paar chatgesprekken… Een goed boek kost tijd. Een krant is onbetrouwbaar…

  9.   

    Integriteit is de persoonlijke eigenschap, karaktereigenschap, van een individu die inhoudt dat de betrokkene eerlijk en oprecht is en niet omkoopbaar. De persoon beschikt over een intrinsieke betrouwbaarheid, zegt wat hij doet, en doet wat hij zegt, heeft geen verborgen agenda en veinst geen emoties.

    Nu de casus familie Tamrazyan :

    Met veel tromgeroffel en het bespelen van de media probeert deze familie alsnog een bedonderpardon ( met dank aan Theo Hiddema ) te verkrijgen.

    Op 21 december j.l. heeft Staatssecretaris Mark Harbers van Asiel echter definitief laten weten dat hij zijn discretionaire bevoegdheid niet gaat gebruiken.

    Ik hoop dat ons land kan en mag rekenen op de integriteit van zijn Staatssecretaris.

    1.   

      “Ik hoop dat ons land kan en mag rekenen op de integriteit van zijn Staatssecretaris.”

      Reken en betalen met andermans geld (belastingen) is niet zo moeilijk. De kosten voor asiel beliepen in 2017 zo’n 700 miljoen(!) euro. (Bron: CBS)

  10.   

    Trek kansbereken door in de politiek. Hoeveel kans maak ik dat ik de goede kies. Alleen komt daar emotie bij. Beïnvloeding bijvoorbeeld door populistische taal of voorstelling van te rooskleurige situaties, onhaalbare doelstellingen, demografie !
    Laat het kansberekenen maar vallen. Maar breuken beslist niet !

  11.   

    Jessias Klaver kent niet eens de tafels van tien. Want zeven miljoen keer twintig duizend is veertien miljard. Tien keer te laag dus, in een belangrijk debat gebruikt hij dat om Baudet te verwijten dat deze niet kan rekenen. Je ziet het, er goed uitzien en een leuke babbel zorgt voor natte slipjes bij het hoog opgeleide GroenLinks vee. Veel belangrijker dan rekenen. De suffe leiding van GL had dat scherp door. Zij beheersten statistiek en hebben de kans dat Jesse GL uit het diepe dal haalde goed ingeschat. Nu probeert D66 hetzelfde met Jetten.

    1.   

      GL..D66…..# stem ze weg!!

  12.   

    62/11

  13.   

    Dat is al langer zo, in de tijd toen ik nog op school zat, moest je op tellen vermenigvuldigen en aftrekken allemaal op papier uit rekenen. Later zijn er rekenmachines gekomen. Die mochten toen die tijd (terecht) NIET!!!! gebruikt worden. In 2002 werd de Euro ingevoerd – de munt van de illusie- waardoor we konden reizen naar Euro landen en te kunnen betalen met ons eigen geld. Voorheen wisselen we Nederlands geld in voor de munteenheid van het desbetreffende vakantieland. In die tijd kocht je daar dingen en ging je het vergelijken van hoeveel het in Nederland kost. Is het duurder of goedkoper in Nederland. Uiteraard doe je dat niet op alle dingen. Griekenland, Portugal waren destijds goedkope landen, dit terzijde. We hebben nu dan wel 17 jaar de euro, maar ik reken alles nu nog steeds om naar de gulden, niet alleen om de prijs te vergelijken, maar ook om de hersens actief te houden. Aan de andere kant is er de laatste 20 jaar een sport bijgekomen waarbij je moet rekenen : Darts. Maar op het moment dat ze op een finish komen staat de formule al voor de laatste resterende punten. Dus ook daar wordt het de kijker gemakkelijk gemaakt. Effe een voorbeeld voor de niet darters : 134 tr19 2x d10 tr19 2x 114 punten en de dubbel 10 is 20 punten samen 134, dit terzijde. Soms denk ik er nog aan terug : rekenen met breuken, maar in welk beroep komt dat voor ?? de breuken die het meest voorkomen is 1/2,1/4 1/5 maar vaak wordt het ook omgezet in % respectievelijk 50,25 en 20% Meeteenheden mm,cm,m en km worden het meest gebruikt maar micrometer,dm,hm en dam worden niet gebruikt. Ha wordt het meest gebruikt, de are en centi are niet en met gewichten idem dito. Dan kom ik tot de conclusie dat ik in mijn schooltijd ook overbodige informatie heb geleerd. Vermoedelijk willen ze het rekenen met breuken afschaffen omdat het nagenoeg in geen 1 beroep voorkomt, maar breuken in z’n geheel afschaffen ben ik niet voor.

    1.   

      En… tegenwoordig heeft iedereen een calculator op de smartphone.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!