Rutte 3 is ondoorgrondelijk: 'LAWAAIBELASTING voor vrachtvliegtuigen'

Geen categoriemei 14 2019, 21:00
Het kabinet bewandelt soms ondoorzichtige wegen. Zoals het nieuwe plan om een zogenaamde lawaaibelasting in te voeren voor vrachtverkeer. Behalve deze belasting gaan Nederlanders vanaf 2021 ook 7 euro extra betalen per vliegticket. Voor transportvliegtuigen gelden andere maatregelen, maar wordt het tarief "geluidsafhankelijk".
Door de taks zou Nederland uiteindelijk minder CO2 en andere broeikasgassen uitstoten. Ondanks dat ik normaal geen voorstander ben van belastingen is de €7 op vliegtickets een minimale belasting als je vergelijkt hoeveel de brandstofbelasting kost als je van Amsterdam naar Parijs rijdt met de auto. Dat kost al snel tientallen euro's. Vliegen met een extra belasting van €7 valt dan reuze mee. Maar waarom niet de accijnzen verlagen? Nee, zo werkt dat dus niet in Nederland. Belastingen gaan sneller omhoog dan omlaag.
Dat de industrie wordt belast afhankelijk van de geluidsuitstoot is natuurlijk ook wel wat vreemd. Hoe wil het kabinet de geluidsoverlast vaststellen? En hoe wil men die lawaaibelasting op een objectieve, meetbare en reproduceerbare manier inrichten? Het klinkt een beetje als een grap? De hoeveelheid lawaai is afhankelijk van tal van factoren. Motorvermogen, laadgewicht. Maar ook de windrichting, het type vliegtuig en het meetinstrument. Een geluidsafhankelijke belasting klinkt vooral als een niet-transparante belastingmethode. Met alle respect: het slaat nergens op.
Volgens staatssecretaris Menno Snel van Financiën gaat een volgeladen Boeing 747 met 450 ton aan goederen zo'n €1732 betalen. Deze kosten worden dus betaald door de personen die goederen vervoeren via de vliegtuigen. Wie dat zijn weten we niet, maar ze zullen wel niet al te vrolijk worden van de nieuwe heffingen. Heel veel zoden zet het belastingtechnisch niet aan de dijk overigens. Volgens gegevens van RTL Z levert de nieuwe belasting zo'n 200 miljoen euro per jaar op.
Ruim 188 miljoen wordt betaald door reizigers en de vrachtvervoerders betalen zo'n 12 miljoen belasting afhankelijk van de hoeveelheid lawaai die ze maken. Ja het staat er echt: lawaaibelasting. Blijft de vraag open staan hoe ze dat lawaai op een objectieve en reproduceerbare manier gaan meten...
Want serieus!? Lawaaibelasting?
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten