Rutte 3 is ondoorgrondelijk: ‘LAWAAIBELASTING voor vrachtvliegtuigen’

Een  F-HPJC Airbus 380 van Air France-KLM. Bron: Flickr / Mark Harkin
Foto: Een F-HPJC Airbus 380 van Air France-KLM. Bron: Flickr / Mark Harkin

Het kabinet bewandelt soms ondoorzichtige wegen. Zoals het nieuwe plan om een zogenaamde lawaaibelasting in te voeren voor vrachtverkeer. Behalve deze belasting gaan Nederlanders vanaf 2021 ook 7 euro extra betalen per vliegticket. Voor transportvliegtuigen gelden andere maatregelen, maar wordt het tarief “geluidsafhankelijk”.

Door de taks zou Nederland uiteindelijk minder CO2 en andere broeikasgassen uitstoten. Ondanks dat ik normaal geen voorstander ben van belastingen is de €7 op vliegtickets een minimale belasting als je vergelijkt hoeveel de brandstofbelasting kost als je van Amsterdam naar Parijs rijdt met de auto. Dat kost al snel tientallen euro’s. Vliegen met een extra belasting van €7 valt dan reuze mee. Maar waarom niet de accijnzen verlagen? Nee, zo werkt dat dus niet in Nederland. Belastingen gaan sneller omhoog dan omlaag.

Dat de industrie wordt belast afhankelijk van de geluidsuitstoot is natuurlijk ook wel wat vreemd. Hoe wil het kabinet de geluidsoverlast vaststellen? En hoe wil men die lawaaibelasting op een objectieve, meetbare en reproduceerbare manier inrichten? Het klinkt een beetje als een grap? De hoeveelheid lawaai is afhankelijk van tal van factoren. Motorvermogen, laadgewicht. Maar ook de windrichting, het type vliegtuig en het meetinstrument. Een geluidsafhankelijke belasting klinkt vooral als een niet-transparante belastingmethode. Met alle respect: het slaat nergens op.

Volgens staatssecretaris Menno Snel van Financiën gaat een volgeladen Boeing 747 met 450 ton aan goederen zo’n €1732 betalen. Deze kosten worden dus betaald door de personen die goederen vervoeren via de vliegtuigen. Wie dat zijn weten we niet, maar ze zullen wel niet al te vrolijk worden van de nieuwe heffingen. Heel veel zoden zet het belastingtechnisch niet aan de dijk overigens. Volgens gegevens van RTL Z levert de nieuwe belasting zo’n 200 miljoen euro per jaar op.

Ruim 188 miljoen wordt betaald door reizigers en de vrachtvervoerders betalen zo’n 12 miljoen belasting afhankelijk van de hoeveelheid lawaai die ze maken. Ja het staat er echt: lawaaibelasting. Blijft de vraag open staan hoe ze dat lawaai op een objectieve en reproduceerbare manier gaan meten…

Want serieus!? Lawaaibelasting?

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

49 reacties

  1.   

    Voor motoren zou dat zeer wenselijk zijn, of een flitspaal die ook geluid meet. Ik woon aan een doorgaande weg. 8 KM te hard rijden is bekeuring. Maar Harley’s die overmatig lawaai maken blijven buiten schot. Aanpakken.

    1.   

      @ Zouaaf

      Dat verbaasd mij ook dat motorfietsen nooit eens gecontroleerd of zelfs van de weggehaald worden. De hoeveelheid herrie die sommigen produceren gaat alle perken te boven.

      Er bestaat volgens mij geen APK voor motorfietsen, anders zou die er moeten komen.

      1.   

        TT Assen is de jaarlijkse jackpot wat betreft motoren en boetes.

      2.   

        Nee. Loud pipes save lives. Aangezien de gemiddelde automobilist zijn app’s en muziek belangrijker vindt, dan het verkeer om hem/ haar heen, mogen motoren gerust heel veel lawaai maken. Bovendien: wát een geluid, toch?

  2.   

    komt zeker weer een armada van nieuwe rubberbootjes aan. Je moet de financiering ergens vandaan halen :) :)

  3.   

    “Vliegen met een extra belasting van €7 valt dan reuze mee. ”

    Sterker, dat is een bespottelijk laag bedrag. Er moet een factor 50 op om een begin te maken in het beïnvloeden van gedrag.

    1.   

      Vetklep, pisvlek en blaaskaak.
      Tikketakke tiktak

      1.   

        Praat je nu weer tegen de spiegel.
        Hahahahahahaha geweldig gewoon hilarisch :)

    2.   

      @rien. Wat los je daar mee op dan?

    3.   

      He Rien, ga maar een moestuin beginnen, zelf je koffie, thee en tabak (oh nee mag niet) kweken. Koop maar niets meer uit China, VS. Deze belasting is puur belasting, die gebruikt gaat worden om een ander gat te vullen, maar niets bij zal dragen aan het milieu.
      Het klimaat staat in dezen al helemaal buiten beschouwing. Het maakt geen verschil. Denk jij van wel, leg naar eens uit.

  4.   

    De helft minder ambtenaren ,scheelt veel belasting , en we missen er niet een van . Rutte stop met het uitmelken van de bevolking ,je bent een grote dief ,en leugenaar.

    1.   

      Aldus bijstandsmoeder Florissa, die nog helemaal nooit wat aan de samenleving heeft bijgedragen.

      1.   

        Aldus beroepswerkloze Henk Jansen.
        Hahahahahahaha geweldig gewoon hilarisch :)

      2.   

        @ Henk-Jansen

        En wat hebt u bijgedragen aan de samenleving?

        Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar.

  5.   

    QUOTE

    Rien Noppen 3 minuten ago Beantwoorden
    “Vliegen met een extra belasting van €7 valt dan reuze mee. ”

    Sterker, dat is een bespottelijk laag bedrag. Er moet een factor 50 op om een begin te maken in het beïnvloeden van gedrag.

    END

    Uiteraard , volgens de linkse gutmensch mag enkel de linkse elite een vliegvakantie houden. Gewoon afkopen en de arbeider naar playa balconia.

    Het milieu is bij geen enkele belasting gebaat maar vult wel de linkse zakken.

    1.   

      Logisch denken is niet iedereen gegeven.

      :)

      1.   

        Klopt Ernst. Weet jij alles van.

      2.   

        @ Rien Noppen

        Als jij het zegt…met jouw helden…

      3.   

        Aldus Rientje en zijn geesteszieke gedachte

        Dat klopt, als Sint Pim premier was geworden had Nederland er heel anders voorgestaan.
        Toch goed dat er een God is.

        dagelijksestandaard.nl/2018/04/column-jan-roos-debat-dividendbelasting-was-de-begrafenis-van-het-laatste-beetje-vertrouwen-in-de-politiek/

      4.   

        Ik reageer in de meesten gevallen met het geijkte antwoord Blablabla Blaaskaak! In ieder geval laat ik weten dat ik deze misselijke speklap, antisemiet en drager en pleitbezorger van de orde van Martijn, in het ‘snotje’ blijf houden. Ik ga er niet mee in discussie, dat doe je ook niet, met een hondendrol. En inderdaad, hij zit en met name zat op heel veel andere sites. Maar dat kost tegenwoordig geld, Dus? Daar is zijn uitkering, gelukkig niet hoog genoeg voor

      5.   

        #Negeer Noppen, deze linkse trol lijd aan psychose

  6.   

    Wat volgt is de zuurstofheffing voor iedereen die wil ademen…

  7.   

    Hilarisch, die Rutte toch..hij denkt : de nieuwe tabak accijns dekken de rest. Je zou maar in de buurt wonen van Neerlands grootste vliegveld, en je rookt, tja…dan ben je driedubbel de lul. Herrie + bagger uit straalmotoren + accijns + accijns + accijns voor die opcenten verslaafde club in Den Haag.

  8.   

    QUOTE
    Rien Noppen 11 minuten ago Beantwoorden
    Logisch denken is niet iedereen gegeven.

    END

    Dat laat je dagelijks blijken inderdaad. No hard feelings. :)

  9.   

    Geluidsheffing op vliegtuigen bestaat trouwens al lang.

  10.   

    Lang geleden dat de VVD een pro-auto partij was, zoveel is duidelijk. Werkend Nederland kan van Rutte door de stront heen zakken.

  11.   

    Ik zou zeggen kunnen we de Concorde weer niet gaan laten vliegen, dan kunnen we goed verdienen :-) :-)

  12.   

    En terecht. Rutte III is geweldig bezig gewoon fantastisch.
    Hahahahahahaha geweldig gewoon hilarisch :)

  13.   

    Gaat het over de Super Guppy oid?

  14.   

    ls ze nou echt wat willen dan moet je tolgeld gaan vragen aan buitenlanders en buitenlands vrachtverkeer en zorgen dat Nederlandse chauffeurs weer aan het werk kunnen door dat hele oostblokzooitje eruit te schoppen.

    Daarom: Stem FVD!

    Kneus en beroepsleugenaartje Rutte schijt al bagger!

  15.   

    Heeeee! Rubber Duck ik zal je ff helpen met belasting innen.
    Lieg belasting , jat belasting , homo belasting , pot belasting
    belasting op een belaggelijk voorkomen.
    Linkse mafklappers belasting.
    Amtenaren belasting.
    Geboorte belasting ( oeps die moet z,n hele leven nog betalen)
    Vogel belasting ( die krengen schijten overal )
    Belasting op mensen die nooit productief geweest zijn ( amtenaar )
    Belasting op bruine schoenen, broeken ,jassen , shirts , sokken.
    Belasting op jurken gedragen door mannen.
    Belasting op broeken gedragen door vrouwen.
    Baard belasting .
    Maar de beste is? Anti Nederland belasting en boete categori 5.

  16.   

    Gratis huisvesting, zorg en levenslange bijstandsuitkering voor hen, voor wie de grens wagenwijd openstaat, komt nu letterlijk uit de lucht vallen.

  17.   

    Ook dit heeft weer niets met het milieu te maken, maar met nog meer belastinggeld binnenhalen, zodat ze nog meer gratis geld aan klaplopers uit kunnen delen.
    Op kerosine zou geen belasting zitten. Toch vreemd dat hier in Nederland alleen de hoogst noodzakelijke hoeveelheid brandstof getankt wordt en alle maatschappijen buiten Nederland vol tanken. Kerosine kost in Nederland veel meer dan waar dan ook ter wereld.
    Ook zou het vliegverkeer verder maar minimaal belast worden. Toch vreemd dat alle vliegtickets in Nederland stevig duurder zijn dan in de landen om ons heen.
    Vooral intercontinentale vluchten kosten vanaf Brussel zo 20% minder dan vanaf $hithol.
    Nederland moet lekker zo door blijven gaan met alles kapot belasten. Dan is het snel over met alle welvaart en heeft de socialistische roverheid wat ze schijnbaar graag willen, een derde wereldland ala Venezuela.

    1.   

      Joop daarom heeft turky stan het grootste vliegveld
      laten bouwen korte roete voor goed koop brandstof,
      Iedere vlucht met een tussen stop daar geen noodzaak
      meer om in europa te tanken,vliegen op een buitelandse
      ticket lagere belasting.
      Yep ze doen het goed naar Merkel DDR voorbeeld
      dat is ook aan de hartbewaking maar de kwaal is
      een links kanker gezwel .

      1.   

        En het belangrijkste daar gaan ze niet lopen zeiken over CO2.

      2.   

        In Nederland krijgt EU heel snel de schuld van al onze ellende. In werkelijkheid is onze eigen roverheid de schuld van de meeste ellende die we nu hebben.
        Nergens in Europa worden zo veel en hoge belastingen, leges en nutteloze premies geheven als in Nederland.
        Het is ook niet door de EU dat auto’s hier 25% duurder zijn dan in de rest van EU. Ook de veel hogere loonbelastingen dan in andere landen komt niet door EU.
        Vliegtuigen die richting Cariben/Amerika gaan tanken in Nederland net genoeg om het daarheen te halen en tanken daar tot de strot toe vol. Zelfde voor Azië en naar Australië vullen ze hier net genoeg om de tussenstop te halen en tanken daar weer tot de strot toe vol.
        En maar brullen dat het aan de EU ligt en hier ‘weinig tot geen’ belasting betaald wordt.
        Wie verder dan z’n neus lang is kijkt ziet dat we op alle fronten belazerd en voorgelogen worden, door zowel de roverheid als de media.

        1.   

          Joop je hebt gelijk dat Brussel niet aangeeft hoeveel
          belasting zij moeten heffen maar ieder EU lid moet
          die wel heffen van Brussel zoals een CO2 heffing.
          Turky stan heeft daar niets mee temaken ik zie ze
          ook nooit tot de EU toetreden dan gooien zij hun eigen
          ramen in en zo stom is die erwt nou ook weer niet .

          1.   

            Ook Nederland geeft niet aan hoeveel Europese ETS-heffingen (CO2 heffingen bestaan nog niet) het hanteert. De ETS-heffingen staan ook wel bekend als CO2 handel, ofwel het afkopen van CO2 productie.
            Zie hier hoe dat werkt: emissieautoriteit.nl/onderwerpen/wat-is-emissiehandel
            Dat is een soort vestzak-broekzak handeltje wat enkel op papier wordt uitgevoerd, maar niets toevoegt of helpt tegen CO2 uitstoot.
            Schurkije heeft weer heel andere hoge kosten en belastingen. Erdogek is ook behoorlijk inhalig.
            Een vlucht naar Australië is goedkoper met een tussenstop in Azië dan in Schurkije of de oliestaten. Die leveren de kerosine dan wel goedkoper, maar hebben daar tegenover weer hele dure landingsrechten, net als Schurkije.
            Daarbij zou ik nooit een tussenstop in die landen riskeren. Als ze mijn doen op internet nagaan ben ik de sjaak daar.

          2.   

            Ha ha dat maakt niet uit als er maar Sjaak
            in je pasport staat .
            Maar een tussen stop hoeft geen overstap
            te zijn.

    2.   

      Dat is regelrecht gezemel Joop ! Een pakje sigaretten is duurder dan die vlietax.En dan, Schiphol krijgt meer dan de helft van de benodigde kerosine rechtstreeks aangeleverd via een 16 km lange pijpleiding rechtstreeks uit de raffinaderij Port of Amsterdam. Ik zie nooit tankwagens uit België
      die daar staan te lossen.Dat Nederland duurder is dan waar ook ter wereld is onwaar. Saoudi Arabië is het goedkoopst, daarna Egypte.

      1.   

        @Crassus: In Nederland wordt meer dan alleen vliegtax geheven. Daarnaast komen de start en landingsrechten en nog veel meer kosten die ze geen tax of belasting noemen, maar dat wel zijn.
        Dat Nederland duurder is dan waar ook ter wereld heb ik niet beweerd. Wel dat Nederland duurder is dan de landen rond om ons heen.
        Zelfs van USA naar NL en terug is 30% goedkoper dan van NL naar USA en terug.
        Saudi Barbarije is bij langer na niet het goedkoopste en Egypte komt niet in de top 10 van goedkoopste voor.

        1.   

          Joop ik vlieg al lang in omgekeerde richting
          ticket betaal ik in dollars ( wissel koers voordeel )
          vliegen is 20 a 30% goedkoper, met een aanbieding
          nog meer zelfs.
          Reden hier voor is naar Nederland weet ik hoe lang
          ik daar ben anders om niet een open ticket kan vaak
          heel duur uitvallen .

          1.   

            Dan blijft er toch iets wat ik niet begrijp. Een vriend van mij vliegt voor een ticketprijs van 50 Euro pp (hij heeft meer geld dan ik) van Schiphol naar Sardinië.
            Voor een extra koffer betaalt hij 79 Euro bij Ryan Air. Die trolley als handbagage is onvoldoende voor wat hij verder meesjouwt. Waar zit dat dan in. Dan kan er die vliegtax er toch gemakkelijk bij ??

      2.   

        Crassus, daar schiphol zo goed als naast mijn voordeur
        lag kwam en kom ik daar regel matig , maar we zijn nooit
        te oud om wat te leren! nooit geweten dat schiphol
        ook een pijpleiding daar nu heeft .
        Hebben zij daar Nederlandse werkneemsters in dienst
        of alleeen maar buitenlandse?
        Maar wel handig zo als blondies liedje when the tide is high .
        Maar terug naar de brandstof zelfs een derde wereld land
        heeft op het vliegveld een buizen netwerk voor brandstof .
        Tax rekennen met een pakje cigaretten ik betaal maar
        75 cent voor een pakje dat is dan ook meer dan genoeg.
        Waar veel landen wel van houden is een brandstof toeslag
        niks vreemd aan het beestje moet een naam hebben .

  18.   

    Misschien nog een tip om de bevolking uit te melken.
    Een adem meter.
    Als je meer ademt dan nodig, belast je het milieu.

    Dit is net zo klinkklare onzin al lawaai belasting. [lol]

  19.   

    En wat krijgen de omwonenden hiervan???
    Want schiphol moet uitbreiden van de vvd, blijkbaar om nog meer legaal te kunnen roven..uiteraard moeten de omwonenden de vingers dan maar in de oren stoppen.

  20.   

    De enige die hinderlijk lawaai maakt is leugenaar en bedrieger Rutte en dat hoeft ons niets te kosten om daar vanaf te komen, een flinke schop onder zijn leugenachtige kont na de volgende verkiezingen is al voldoende.

  21.   

    Lawaaibelasting??? Hahaha hahaha…… Wat dacht u van Lachbelasting? Dan mag Rutte wel even over de brug komen. ….hahaha Het kan maar niet gekker of nog gekker in Nederland. Lucht, Adem, Zweet, Licht, Donker, Spuug belasting…..Nederland het heerlijke grote Belasting Paradijs voor de graaiers Wolven onder ons.

  22.   

    Ja joh, de macht van Brussel is 1 groot verslindend geldmonster dat in leven blijft zolang hij miljarden meer belastinggeld van de belastingbetaler kan opvreten. Hoe meer nieuwe zieke belasting regels ze kunnen bedenken om geld binnen te harken hoe dommer wij met zen allen worden om dit zieke gedrag maar dom te blijven slikken.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!