Video: Max Verstappen gecrasht door kamikazeactie van Charles Leclerc

Beelden van de crash van Verstappen in Japan. Bron: YouTube / FORMULA 1
Foto: Beelden van de crash van Verstappen in Japan. Bron: YouTube / FORMULA 1

Het Formule 1 seizoen van Max Verstappen dreigt uit te lopen op een matig succes. Ondanks zijn uitmuntende kwaliteiten kampt Verstappen met een niet goed presterende auto, de Red Bull Racing met de wisselvallige Honda-motor. Tot overmaat van ramp bleek de start van de Grand Prix van Japan deze zondag direct ook het einde voor Verstappen. De Nederlander werd door Ferrari-topper Charles Leclerc gebeukt waarna hij zich moest terugtrekken uit de race. 

Ondanks de slecht presterende Red Bull-auto heeft Verstappen toch een goed seizoen achter de rug. Hij sleepte afgelopen maand zijn eerste pole position van zijn carrière binnen, maar kon deze net niet verzilveren. Ook won hij op glorieuze wijze de Grand Prix van  Oostenrijk, tot vreugde van hemzelf en het in grote getallen afgereisde Nederlandse publiek.

Toch zien we dat de voorspellingen die we eerder op DDS deden, aangaande de kansen van Verstappen om daadwerkelijk de wereldtitel te pakken, juist bleken. Zo scheven we aan het einde van vorig seizoen het volgende over de Honda-grasmaaier van Red Bull. Met name de achteruitgang van Red Bull in de tweede helft van het huidige seizoen moet Verstappen zorgen baren:

“Volgend jaar stapt Red Bull over naar Honda-motoren. Deze stap is een groot risico voor Red Bull, want Honda staat allerminst bekend om het leveren van goede motoren. Zo waren de motoren in het verleden te langzaam en als ze snel waren gewoonweg té onbetrouwbaar. Denk bijvoorbeeld terug aan het BAR-Honda F1-team, dat in een grijs verleden met Honda-motoren rondreed.”

En het seizoen 2019 laat eigenlijk zien dat deze dynamiek nog steeds geldt voor de motoren van Honda. De motoren konden wel ‘een standje hoger’ ofwel op ‘partymodus’ maar dit zorgde voor meer slijtage. Hierdoor heeft Verstappen ook meer onderdelen van zijn motor moeten wisselen dan andere coureurs, waarbij hij ook nog eens grifstraffen kreeg bij aanvang van de Grand Prix’s.

En dat is erg jammer voor alle betrokkenen, behalve de concurrentie van Verstappen natuurlijk, want de Red Bull-coureur is één van de beste racers op de grid. Zou hij een auto hebben die de prestaties van zeg een Ferrari of een Mercedes evenaart, dan is het zeker dat hij kans maakt op het wereldkampioenschap. Kortom: er is meer werk aan de winkel bij Red Bull dan ooit, maar nog beter zou het zijn als Verstappen voor de zilveren pijlen van Mercedes rijdt.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

7 reacties

  1.   

    Max had gelijk, Charles had em al voorbij zien komen en reed al op maximum van zijn grip en trapte extra nog eens op het gas(duidelijk te zien) waardoor hij het risico nam om te spinnen of op zijn minst overstuur te krijgen waardoor de achterkant weg gaat glijden.
    Hier had een directe en hardere straf voor moeten komen denk ik.

    1.   

      15 seconden is veel te weinig, schrappen uit de uitslag

  2.   

    Ach, toch niet echt goed voor het mileu

  3.   

    15 seconden is een straf die niet past hier.

    Als de regel op zou gaan voor Verstappen? Komt deze in het klassement niet voor.

    Het is niet meer dan een race incident. In dit geval onderstuur. Tja, het is Verstappen eigen deze reaktie te hebben. Jammer, het tekent de coureur en getuigt van een ernstig te kort aan inzicht en detail van de sport die hij bedrijft. Hij ontbeert veel voor talent. De Vries ziet er hoopgevend uit.

  4.   

    Het was geen kamikazeactie, LeClerc had onderstuur, jammer dan, raceongelukje.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!