Anja Meulenbelt is verliefd: “Sylvana Simons is écht, geen diva, en we zijn trots op haar!”

Sylvana Simons, de racisme-expert. Bron: Screenshot Pauw / VARA.
Foto: Sylvana Simons, de racisme-expert. Bron: Screenshot Pauw / VARA.

Ach wat leuk.

De radicaal-linkse activiste en politica Anja Meulenbelt heeft een nieuwe liefde: Sylvana Simons. Op Facebook laat ze weten dat ze met Sylvana bij Keti Koti was. En daar waren heel veel gekleurde Nederlanders die Sylvana als een soort van heldin omarmden. Ja, echt waar:

Screen Shot 2017-07-02 at 15.30.42

 

“We kwamen geen honderd meter vooruit zonder dat er weer een sociale ontmoeting plaats vond, mensen die Sylvana kennen en om haar geven, mensen die haar herkennen en even willen zeggen dat ze trots op haar zijn, en blij dat ze zo voor haar mensen opkomt, mensen die even met haar op foto wilden,” schrijft Meulenbelt ademloos.

Maar wacht eens even: wat bedoelt ze in vredesnaam met “haar mensen”? Omdat Sylvana toevallig met een donkere huidskleur geboren is zijn andere mensen met dezelfde kleur “haar mensen”? En mensen zonder die huidskleur dus niet? Er was een tijd dat links riep dat we kleurenblind moesten zijn. Blijkbaar ligt die tijd heel, heel, heel ver achter ons. Het nieuwe racisme is springlevend — en het wordt gepusht door activistische gekkies die zich “progressief” noemen.

Maar Anja was nog niet klaar. Ze schrijft namelijk ook:

“Mochten we er ooit aan twijfelen of het aanstaande voormalige Artikel 1 bestaansrecht heeft, dan was die hier in het Oosterpark geheel weggenomen.”

Totale onzin, natuurlijk. Ieder groepje kan wel een paar aanhangers optrommelen. Weet je hoe we bepalen of een partij “bestaansrecht” heeft? Dat noemen we nou verkiezingen. En bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer heeft Artikel 1 keihard gefaald. Het enige ‘recht’ dat Artikel 1 heeft is het ‘recht’ om zich op te heffen.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

20 reacties

  1.   

    “Haar mensen” Daar gaat ze de mist alweer in met zo,n uitspraak. Vertrouw nooit de lieve multiculturele woorden van dit soort mensen die in een soort Disney wereldje leven.

  2.   

    Van Surinaamse mensen die zich ook buiten de door tante Anja bejubelde peergroup begeven verneem ik nogal eens dat ze NIETS met Sylvana Simons op hebben. De Surinaamse gemeenschap is wat kleurrijker en minder monotoon dan Sylvana Simons het doet voorkomen. Kijk gewoon eens verder naar wat mensen zèlf interesseert. Sommigen komen liever in het geweer tegen echte misstanden als het presidentschap van de Decembermoordenaar Desi Bouterse en de economische toestand van het land waar hun wortels liggen.

    1.   

      “De Surinaamse gemeenschap is wat kleurrijker en minder monotoon dan Sylvana Simons het doet voorkomen.”

      Waar doet ze dat dan voorkomen? Ik vernam uit haar mond nimmer iets van die strekking.

      1.   

        Oh, je kent haar persoonlijk.

        1.   

          Nee, ik las of hoorde echter niets wat leek op de oprisping van Sjun.

        1.   

          Bewijsvoering op de wijze van sjun.

          Zucht.

    2.   

      @ sjun

      Hij doet het weer, een stukkie zin er uit halen en er een draai aan geven. NEGEER DIE TROL !!!

  3.   

    Ach arme Anja, zo in de war toch.. Echt zielig.

  4.   

    Gelukkig had ze nu een badmuts op.
    Heb die pleeborstel nu vaak genoeg gezien.

  5.   

    Anja Meulenbelt wordt duidelijk een dagje ouder gelet op haar verwarde reutelteut.

  6.   

    Artikel 1 mensen? Meid die naam bestaat niet meer.

    1.   

      helaas tot 5 juli met daarna boete voor elke dag dat ze die gebruikt

  7.   

    Vanwege mijn werk kom ik veel en al lang in Suriname. Daar heb ik een goede kennis, Rappa is zijn schrijversnaam en die verwoordde mijn gedachten beter dan ik zelf zou kunnen. Hij schrijft columns op zijn wijze alsof hij met drinkebroers aan de sop zit. Hier een lang fragment:
    “Maar over de emancipatie van 1863 doen er ook nog steeds hardnekkige halve waarheden de ronde.”
    “Zoals?”
    “Suriname was een van de laatste landen waar de slavernij werd afgeschaft.”
    “Maar dat is toch zo? In de Engelse gebieden gebeurde dat in 1834 en in de Franse in 1848.”
    “Dat klopt helemaal, maar waarom vertelt men dan niet dat de slavernij in de Portugese koloniën in 1869 werd afgeschaft, in de Spaanse in 1886, in Brazilië in 1888, Liberia in 1917, Ethiopië in 1932, Saoedi-Arabië in 1962 en Mauritanië zelfs in 1980?”
    “Ik geloof dit rijtje bijna niet, maar goed, welke volgende onwaarheid heb je nog meer?”
    “Dat we de emancipatie te danken hebben aan koning Willem III.”
    “Aan wie hebben we keti koti dan te danken?”
    “Aan het Nederlands parlement, natuurlijk. Die deed er weliswaar zo een dertig jaar over om de emancipatiewet goed te keuren; er sneuvelden in die jaren meer dan dertig ontwerp-emancipatiewetten.”
    “Je vergeet te noemen de maatschappelijke organisaties die ook druk uitoefenden.”
    “Inderdaad, maar dat waren merendeels belangengroepen die hun specifieke zaken in die wet geregeld wilden zien.”
    “Welke groepen, bedoel je?”
    “Gunstes mang! Weet je hoe verdeeld die Nederlandse samenleving toen was en in feite nog steeds is? Zie hun oeverloze gehaal en getrek om eigen belangen door te drukken bij de formatie van hun huidige kabinet. Maar goed, je had toen de roomsen en de verschillende protestantse kerken, de liberalen, de planters en plantage-aandeelhouders, de socialisten en nog een paar.”
    “En welke belangen wilden ze zoal veilig gesteld zien?”
    “Het ging om zaken zoals verdere kerstening van de ex-slaven, verplicht onderwijs aan de ex-slavenkinderen, het schadeloosstellen van de planters middels een fikse vergoeding per slaaf, het inpassen van de geëmancipeerden in het vrije arbeidsproces middels een periode van verplicht staatstoezicht en de import van contractarbeiders om de geëmancipeerde slaven te vervangen.”
    “Dus meester, u wilt me zeggen dat om de meerderheid in het Nederlandse parlement te halen, al deze verlangens werden verwerkt in die emancipatiewet?” van al deze eisen werd?”
    “Klopt en daardoor werd die emancipatiewet een lappendeken, een mamio, een ratjetoe van allerlei zaken. Maar hierdoor kwamen de Hindostanen hierheen en werd Suriname het eerste land ter wereld met een Leerplicht voor kinderen. Tientallen jaren eerder dan in Nederland nog erbij.”
    “Jeetje, dat zou je vandaag de dag niet denken, gezien het belabberde niveau van vele leerkrachten en daardoor ook van vele leerlingen.”
    “Maar om terug te komen op die onwaarheden rond de emancipatie: dat staatstoezicht was dus niet een verlenging van de slavernij, wat velen nu beweren?”
    “Ach nee! Het Staatstoezicht was een manier om de geëmancipeerden te doen wennen aan het systeem van betaalde vrije arbeid; ze konden dan op elke plantage werken, hun inkomsten leren sparen om daarmee een bestaan in de stad op te bouwen, wat velen dan ook deden.”
    “Dus de geëmancipeerden trokken na het staatstoezicht massaal naar de stad niet omdat ze niet meer wilden werken?”
    “Weer zo een onwaarheid. Echt niet. Het was, en is, keihard werken en zuinig leven in de stad; de mannen als kleine ambachtslieden zoals timmerman, metselaar, meubelmaker, blikslager, fietsenreparateur, en de vrouwen als wasvrouw, dienstvrouw, strijkster, kinderoppas, kokkin en noem maar op. Ze werkten als paarden, ze spaarden hun geld, kochten een huisje en vormden de lower middle class, de zogenoemde ‘kleine man’ in de stad. En dankzij het onderwijs op hoog niveau konden hun kinderen het ver schoppen. Natuurlijk gold dat niet voor de aarts luilakken onder hen die met allerlei anansie-methoden de kantjes afliepen en van anderen profiteerden, helaas tot de dag van vandaag.
    “En wisten jullie dat 65% van de niet-blanke bevolking in Paramaribo op 1 juli 1863 al vrijgekocht was? Dat proces van vrijkopen begon rond 1800 goed op gang te komen. En dat een groot deel van deze vrijgekochte niet-blanken zich had opgebouwd tot een stevige stadselite, met hun eigen woonhuizen aan de Gravenstraat, Heerenstraat, en ga zo voort?”
    “Is niet waar! Daar woonden alleen blanken.”
    “Lariekoek. En weten jullie dat vele van deze vrijgekochte niet-blanken ook ettelijke plantages bezaten en slaven onder zich hadden?”
    “Maar deze dingen staan niet in onze leerboekjes.”
    “Natuurlijk niet, want we moesten leren dat de slavernij alleen maar mishandelde domme zwarte mensen had voortgebracht.”
    “Ik wil dit bijna niet geloven.”
    “Lees dan het proefschrift van Ellen Neslo, getiteld ‘Een ongekende Elite’, dan zullen je ogen uit je kassen vallen van verbazing.”
    “En ik vond dat artikel van Kenneth Niekoop ook steengoed; terecht stelt hij dat bepaalde mensen elk jaar weer mijlenver blèren over het slavernijverleden van hun voorouders en de kolonisator de schuld te geven van hun sociaaleconomische achterstand heden ten dage.”

    Is interessant leesvoer voor veel mensen die wel hard roepen over slavernij en zaken, maar er weinig van weten. Deze columns staan bijna wekelijks op de site van Starnieuws. Welterusten verder.

    1.   

      Een geweldig mooi stuk en in ieder geval onderbouwd inplaats van al het geschreeuw rond het monument !

  8.   

    Who the fuck is Anja Vuilnisbelt nu weer ? Nooit van iemand met die naam, als politica, vernomen ! Bovendien houd ik niet zo van slaafse meisjes !

  9.   

    En dan blijkt dat de voorouders van zielige Sylvana zelf slavenhouders waren en geen slaaf. Ga je dan even op je plaat als je de Nederlanders (van wie hun voorouders in Nederland gebleven zijn en zelf slechts belastingslaaf waren (En nog steeds niet zijn erkend en schadeloos zijn gesteld!)) de erfzonde van het slavernijverleden wilt opspelden en verdere emotionele chantage inzake het slavernijverleden bedrijft.

    http://nos.nl/artikel/2179062-digitalisering-surinaams-slavenregister-van-start.html

  10.   

    Laten deze decadente mensen zich eens druk maken over de slavernij die nog steeds welig tiert in Afrika.
    En verder kunnen ze hun demonstraties beperken tot de grachtengordel, de vecht en de Eikenhorst. Dan heb je 99,9% van de mensen die er van geprofiteerd hebben te pakken.

  11.   

    The Origins of the African Slave Trade – Africans sold Africans as slaves
    https://www.youtube.com/watch?v=RfIcDEI1jWU

  12.   

    Een racist ziet en denkt alleen maar in kleurtjes en slachtofferschap, anderen (95% van de bevolking) zien individuen.
    De een omarmt de islamistische middeleeuwen, ageert tegen de Joden, de ander komt op voor de westerse beschaving en het Joods-christelijk-humanistisch erfgoed.

    Betuttelracisme: Racism of low expectations. All animals are equal but some are more equal than others.
    In NL kun je ze dagelijks zien en horen op de Staatstv en Staatsradio.

    In NL is er een heel subsidie-circus omheen gebouwd, incluis bijbehorende knokploegen die onschuldige mensen vervolgens vanwege ‘onzuivere gedachten’.
    Thought Crimes.

    Het zou bepaalde lieden sieren wanneer ze paar maanden in de spiegel zouden turen, waarschijnlijk staart een onversneden racist terug.

    Stel je toch eens voor dat we geen Staatsmedia hadden. Er was geen geëmmer over onze zwarte kindervriend, Silvana was een onbekende entiteit, hele ritsen doofpotten waren geopend en het gestook tussen bevolkingsgroepen was eindelijk voorbij.

    Of zoals de ambtenaren van de PO zouden giechelen; wij willen meer, meer, meer, meer diversity behalve (natuurlijk) Diversity of Opinion.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!