Prof. dr. Daniel J. Mitchell: ‘Europa is armer dan de VS, economische groei van de EU is een sprookje’

Prof. dr. Daniel J. Mitchell van FEE. Bron: Wikimedia Commons / Elekes Andor
Foto: Prof. dr. Daniel J. Mitchell van FEE. Bron: Wikimedia Commons / Elekes Andor

Daniel J. Mitchell van de Foundation for Economic Education (FEE) publiceerde onlangs een artikel over de verschillen in welvaart tussen de Europese regio’s. En stelt hij dat de economische groei in de EU-lidstaten tegenvalt. Sterker nog: dat de EU armer is dan de VS!

Waar Europese politici heel goed in zijn is het vertellen van economische sprookjes. Zoals Mitchell in zijn stuk laat zien zeggen deze meet-eenheden, de gemiddelden, niet altijd alles. Zeker niet als er wordt gesproken over mensen die op verschillende geografische locatie’s leven. Zo zijn mensen in berggebieden of in steden gemiddeld rijker dan mensen op het platteland. Maar als je vervolgens het gemiddelde van beide groepen neemt dan klinkt het alsof Europa hartstikke rijk is.

Maar dat is dus niet zo.

Volgens Mitchell zijn ‘Europese staten gedoemd te mislukken’ en wel om twee redenen, die we zelf in de hand hebben overigens. Namelijk vanwege ‘fiscale chaos’, namelijk de totale wanorde die het belastingstelsel creëert en het doelgroepenbeleid. En de ‘demografische krimp’. Nu is het goede nieuws dat wij als Europeanen zelf onze toekomst bepalen. En dus ook in hoeverre deze zaken daadwerkelijk problematisch zullen zijn in de toekomst. De keuze is aan ons zou econoom Milton Friedman zeggen.

En zo is het. Zo lezen we in het stuk van Mitchell:

“Most European countries (including Germany, Sweden, Denmark and Belgium) if they joined the US, would rank among the poorest one-third of US states on a per-capita GDP basis, and the UK, France, Japan and New Zealand would all rank among America’s very poorest states, below No. 47 West Virginia, and not too far above No. 50 Mississippi. Countries like Italy, S. Korea, Spain, Portugal and Greece would each rank below Mississippi as the poorest states in the country.”

Wat hij dus zegt is dat het gemiddelde inkomen in Duitsland hoog lijkt, maar als het land onderdeel zou zijn van de Verenigde Staten dan zou het één van de armste staten zijn! En dat noemen we ‘de motor van de Europese economie’. Europa is ‘rijk’ vanwege haar geweldige geografie. Haar vruchtbare bodem. En omdat we in het verleden hard hebben gewerkt. Maar we zijn nu lui geworden en eisen dat anderen ons verzorgen.

Een reden waarom zoveel massa-immigratie plaatsvindt overigens. En de oudere mannen ons waarschuwen. Verder laat Mitchell zien dat cijfers wel te vergelijken zijn, maar dat de context of de realiteit achter de cijfers kan verschillen.

Zo kan iemand in de Verenigde Staten €15.000 per jaar verdienen. En iemand in Nederland evenveel. Maar als de Amerikaan slechts €0,50 betaalt voor een liter benzine terwijl de Nederlander €1,50 betaalt dan begrijpt u natuurlijk wel dat de vrijheid van de Amerikaan veel groter is. De Amerikaan kan dan drie keer zoveel van de natuur ontdekken in zijn auto! Terwijl de Nederlander misschien in getallen net zoveel verdiend, maar in de realiteit niets anders kan doen dan televisie kijken.

Dit is de visuele illusie die PvdA-baasjes als Frans Timmermans u verkopen. Verder stelt Mitchell:

“As a quick caveat, it’s worth noting that there’s not a one-to-one link between gross domestic product and actual living standards. Some of the economic activity in energy-rich states such as North Dakota, for instance, translates into income for shareholders living elsewhere in America.”

Jammer genoeg zitten we in Europa opgezadeld met een elite die de belangen van de arbeider niet dient. En arbeiders ophitst tegen werkgevers. Lieden als Frans Timmermans (PvdA) houden mensen voor de gek door toverwoorden en toverspreuken uit te spreken. Of door valse tegenstellingen tussen bedrijven en werknemers te creëren. Maar gelukkig zijn er nog slimme mensen als Mitchell voor wat economische lessen.

Trap dus niet langer in die maffe EU-retoriek. Wij weten wel beter!

 

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

99 reacties

  1.   

    Inderdaad Daniel, de bevolking van de lidstaten van de EU, worden al jaren belazerd.
    De Timmerfransen hebben niets met de waarheid, zij dienen een doel, het Bilderbergdoel.
    Stem in Mei een anti EU partij.
    Stem PVV of FvD.

    1.   

      @Jumping,
      Wat raar dat de bilderberg groep is ontstaan door ons koningshuis……

      1.   

        Inderdaad 456 volg de oprichters maar in hun stamboom(lijn).
        Er gaat een Wereld voor je open.

  2.   

    ”Jammer genoeg zitten we in Europa opgezadeld met een elite die de belangen van de arbeider niet dient. En arbeiders ophitst tegen werkgevers.”

    Het moet niet gekker worden, Teun blijf af van die pillen…

    1.   

      Ja Sarko, je vraagt je af of je op een linkse of rechtse site zit.
      Gaat hier steeds meer op Joop lijken.

      1.   

        Dit is crypto-politics mensen. Ik geef je een beetje links. En soms een beetje rechts.

        1.   

          Bron Wiki
          Crypto-politics is the secret support for a political belief.
          .
          Leuk he, hieft mien vrouw bedacht.

  3.   

    We moesten meer dan de helft inleveren
    In de VS hoefden ze dat niet.

  4.   

    Gelukkig heeft de oikofobische Teunis iemand gevonden, welke zijn negatieve mening ondersteunt.
    En dat terwijl de blaadjes nog niet vallen.

    1.   

      Mensen die roepen dat ze weer trots willen zijn op het land zijn doorgaans niet trots op hun land.

      1.   

        Dat is nog eens logica. Net zoiets als iemand zegt dat 1+1 geen 3 kan zijn omdat het 2 is. De tokkies bivakkeren voortdurend op links.

        1.   

          Dat is inderdaad niet logisch. Daarom vind ik het ook zo opmerkelijk.

  5.   

    “Maar als de Amerikaan slechts €0,50 betaalt voor een liter benzine terwijl de Nederlander €1,50 betaalt dan begrijpt u natuurlijk wel dat de vrijheid van de Amerikaan veel groter is.”

    :)

    1.   

      Vraag eens wat een Amerikaan betaalt voor een doktersbezoek.
      Of voor een dagje ziekenhuis.
      Of voor een weekje vakantie zonder vakantiegeld.
      .
      Komen we in Nederland ineens een stuk beter uit de bus.

  6.   

    De economische groei van de V.S. is mogelijk door een staatsschuld van 22.000 miljard en gruwelijke armoede van de helft van de bevolking.

    1.   

      Als je niet weet waarover je praat, kun je beter je mond houden Noppen. Je zet jezelf zo voor schut.

      1.   

        Inderdaad Peter.
        Als je in Amerika drie jaar zonder ziekteverzuim gewerkt hebt, zou je zomaar van je werkgever een week onbetaald verlof kunnen krijgen.
        Daar kun je echt nog doodgaan van de honger.
        Daar heb je nog mensen die de weggegooide McDonaldbakjes uit de prullenbak vissen, opzoek naar iets eetbaars.
        Dat is tenminste vrijheid en vooruitgang.
        Om jaloers op te zijn.

        1.   

          Je lult uit je nek. Ik heb goede vrienden en familie in de USA wonen en het beeld dat jij schetst klopt van geen kant. Natuurlijk: het is een keihard, kapitalistisch land. Maar vakantie is er even goed geregeld als hier. En mensen die uit de afvalbak eten heb je ook hier.

          1.   

            Quote: Maar vakantie is er even goed geregeld als hier.
            .
            Tuurlijk, hoop dat u het zelf gelooft.

          2.   

            Frans Verhagen”

            ” Hoe je armoede ook meet, Amerika scoort hoog. Gemeten naar Amerika´s eigen standaard, leven minstens 35 miljoen Amerikanen in armoede; 12,1 procent van de bevolking. Het percentage kinderen dat in armoede opgroeit is 16,7.

            De standaard die het Census Bureau, dat dit soort statistieken bijhoudt, gebruikt, is het gezinsinkomen. Arm is een gezin van twee ouders en twee kinderen dat inkomsten heeft van minder dan 18.317 dollar. Als alleenstaande mag je al meedoen met minder dan 10.000 dollar.”

          3.   

            Rien, dat getal van 35 miljoen Amerikanen die in armoede leven circuleerde al in de jaren ’70 van de vorige eeuw. En dan nog: het is 10% van het totaal, dat is niet schrikbarend hoog. Een zelfde cijfer zal ongetwijfeld ook in Europa gehaald worden. Het gros van de Grieken leeft al in diepe armoede.

          4.   

            De armoedegrens ligt in Europa veel hoger, op 60% van het doorsnee-inkomen in een land

            “Arm in de Europese Unie?
            30 januari 2018|Auteurs: Jean Marie Wildeboer Schut en Stella Hoff

            Uiteenlopende belasting- en socialezekerheidsstelsels van landen, verschillen in welvaart en prijzen en demografische verschillen bemoeilijken internationale armoedevergelijkingen. Daarom wordt voor internationale vergelijkingen vaak een relatieve armoedegrens gebruikt zie ‘Wat is armoede?’. De Europese Unie legt de ‘at-risk-of-poverty’-grens bij 60% van het doorsnee-inkomen in een land. Dit is ook een centrale indicator voor het EU 2020-beleid. Het gebruik van een relatieve grens heeft echter nadelen. Er is een alternatieve methode die de armoedegrenzen van een bepaald land – in dit geval Nederland – via koopkrachtpariteiten tussen landen vergelijkbaar maakt, al zijn de internationale cijfers minder nauwkeurig.

            Meeste armoede in Midden- en Oost-Europa
            De figuur hieronder laat zien dat het aandeel armen volgens het niet-veel-maar-toereikendcriterium in Nederland laag is (10,5%) vergeleken met andere Europese landen. Alleen Luxemburg komt nog lager uit. Luxemburg is ook het enige land dat onder de 10% blijft. Er zijn grote verschillen tussen de Europese regio’s. In de West- en Noord-Europese landen liggen de armoedepercentages over het algemeen tussen 10% en 20%. Naast Nederland zitten ook Denemarken en Finland net boven de 10%. In de Zuid-Europese landen is duidelijk meer armoede. Vooral Griekenland kent veel armoede (64% in 2012), op enige afstand gevolgd door Portugal (56%). De meeste armoede komt echter voor in Midden- en Oost-Europa. In vrijwel alle landen in deze regio is meer dan de helft van de bevolking arm. Dit aandeel loopt op tot 90% of meer in Letland en Roemenië. Wel kennen deze landen een hoge mate van zelfvoorziening, vooral op het platteland. De consumptie van zelfgeproduceerde kleding en voeding heeft vermoedelijk een sterk armoedereducerend effect. Te midden van deze landen springt het relatief kleine aandeel armen in Slovenië (28%) extra in het oog.

          5.   

            Dank je wel Rien voor het aandragen van de cijfers die mijn redenering zo duidelijk onderstrepen: in Europa ligt de armoedegrens dik boven de 10% (van de bevolking) en dus aanzienlijk hoger dan in Amerika (rond de 10% van de bevolking).

          6.   

            @Oudshoorn: Je loopt aan zijn lijntje en hij lacht je spugend uit! Jij zorgt ervoor dat hij blijft doorgaan.

          7.   

            gruwelijke armoede van de helft van de bevolking.

            12,1 procent van de bevolking.

            Links gegoochel ? het scheelt maar een kleine 100 miljoen burgers.

        2.   

          Tuurlijk Kok, daar gaan mensen dood van de honger. En morgen lees ik vast wel weer ergens de klaagzang dat Amerikanen de dikste mensen ter wereld zijn. Overmorgen zie ik dan wel weer ergens een zeurstuk over het Amerikaans-westerse schoonheidsideaal van slankheid ‘waar vrouwen nooit aan kunnen voldoen’. Ondertussen zijn er talloze economische immigranten die maar wat graag naar dat verderfelijk kapitalistische Amerika willen maar zie je omgekeerd geen vluchtelingenstroom van de VS naar paradijselijke socialistische landen als Cuba of Venezuela.

          Goh.

      2.   

        @Peter Oudshoorn

        Noppes heeft nooit geen idee waar hij het over schrijft.
        Het is de Bassie van DDS

        #negeerriennoppen

  7.   

    De oude vrouwtjes versierder Macron , heeft nog geen ene hervorming teweeg gebracht, in Frankrijk , de bevolking sloopt daar het land als het moet , vandaag 1 mei kunnen we weer lachen als we morgen de kranten lezen over de hoeveelheid geweld er weer is geweest, maar met hun oplopende begroting ruim boven de 3% gaan ze de Nederlanders weer een stukje armer maken , hier in onze bananen republiek loont de misdaad , en in Frankrijk het geweld , Italië heeft een staatsschuld die niet is te bevatten , nog erger is dat die in handen is van de Italiaanse banken en de ECB, dus bv een harde brexit en Europa ligt op zijn gat want de financiële markten zijn er dan als de kippen bij om de arme broeders op de slachtbank te liggen, verkoop dan maar eendracht in Europa, de chinezen schrijven over 100 jaar in hun geschiedenis boeken , Nederland was een rijke provincie van Europa,

    1.   

      “De oude vrouwtjes versierder Macron , heeft nog geen ene hervorming teweeg gebracht, in Frankrijk”

      Macron ziet in dat de Franse economie moet worden hervormd, zoals zijn voorgangers dat ook inzagen, maar het is in dat land nagenoeg onmogelijk om die te realiseren. De Gele Hesjes veroorzaken dat het land economisch achterlijk zal blijven.

      Triest.

      1.   

        De Gele Hesjes veroorzaken dat het land economisch achterlijk zal blijven.

        Wat lul jij nou weer achterlijk, gele hesjes zijn maar één jaar actief en zijn een gevolg van incompetent gezag afgelopen jaren. Kennelijk hoor je ook bij de club van regelneven, het volk wat de wereld behandelt als een stuk vee totdat er verkiezingen zijn.

    2.   

      Wij zijn wel deelgenoot in de financiële constructie de euro , en de Engelse hebben een eigen munt en willen er uit, de Fransen hebben de euro en laten dadelijk ons betalen , dus mogen de Fransen er van mij uit , niks presteren wel een hele boel macht , mag ook een hek omheen

    3.   

      “de bevolking sloopt daar het land als het moet ”

      Logisch, ook de Fransen lopen niet warm voor de EU, ook zij stemden tegen de EU-Grondwet in 2005.

  8.   

    Typisch oikofobisch stukje.

    1.   

      Typisch nikszeggend weerwoord

  9.   

    Het verhaal klopt niet.

    Nog even los van het feit dat de citaten van econoom Mark J Perry zijn (en niet van Mitchell) heeft Perry alleen de consumptiecijfers genomen.

    Zorgkosten en onderwijs zijn bijvoorbeeld niet meegerekend. Dat men in de VS hiervoor veel meer betaald dan in de genoemde Europese landen (waar in sommige, zoals GB, zorg zelfs gratis is) wordt zo niet zichtbaar.

    Dat betekent dat van de koopkracht in de Amerikaanse staten veel minder vrij besteedbaar is dan in veel (niet alle) genoemde Europese staten.

    Het statistiekje zegt dus eigenlijk niet zo veel.

  10.   

    Vlak voordat de gulden een euro werd:

    Huis van mijn ouders:
    F. 250.000,-

    Patatje zonder
    F. 1,-

    Nu

    Huis van mijn ouders:
    €. 250.000,-

    Patatje zonder
    €. 2,10 (F. 4,63)

    463% duurder geworden.

    Voorheen konden wij 250.000 patatjes zonder kopen bij verkoop van dat huis.

    Nu nog maar 119.047

    Zo is de euro steeds minder wasrd geworden en de dagelijkse producten duurder.

    Vandaar dat er voedselbanken zijn in onze zogenaamde welvaarende staat..

    Bertus,

    1.   

      “Voorheen konden wij 250.000 patatjes zonder kopen bij verkoop van dat huis.
      Nu nog maar 119.047″

      Dát waren nog eens tijden!

      :)

    2.   

      Nou niet helemaal waar, ik heb mijn huis vlak voor de Euro gekocht voor 115.000 gulden en is nu getaxeerd op 145.000 Euro (in een volkswijk), iets meer dus dan het penthouse in Scheveningen van Pechtold.

      1.   

        Ja maar de € is gedevalueerd best Vit

      2.   

        De koopkracht van de Nederlander is sinds de vorming van de EU en invoering van de euro gestaag gestegen.

        1.   

          Wat een grote onzin kraam jij hier uit, koopkracht op basis waarvan? netto? Koopkracht is in dit geval een wassen neus, gezien de belasting/btw/accijns/premieverhogingen waar wij mee om de oren worden geslagen, is het echt dikke vette onzin wat jij hier uitkraamd maar dit doe jij bewust natuurlijk…

          1.   

            Over de koopkrachtontwikkeling valt wel het enige te nuanceren, Siemien, met name omdat de overheidsvoorzieningen nogal zijn toegenomen (die niet in de koopkracht zit) en de gezinnen kleiner zijn geworden; er zijn meer huishoudens en dat heeft effecten voor de individuele koopkracht.

            Een beter (gemiddeld) beeld krijg je door te kijken naar de BWI (Brede WelvaartsIndicator). Daar worden die effecten wel meegenomen. Google er maar even op.

            Dat jij niet meedeelt in de algemene welvaartsontwikkeling is vervelend voor je maar misschien moet je even voor jezelf nagaan welk aandeel je zelf hebt in die misère. Losers houd je altijd.

          2.   

            Siemien, tegen de strikte orders in van Dikkie ‘script’ Dik faciliteer jij hier nu een trol door op hem te reageren. Op de grootste trol nog wel. Vanaf nu sta je dus ook op zijn lijstje als hypocriete trollentraiteur, net zoals ik. Inmiddels is Joop Klepzeikert ook al gesneuveld en voert dezelfde trol. Dik is erg in jullie teleurgesteld.

            Het wordt stil rond onze patient/autist Dik. Zo had hij het vast niet bedoeld.

          3.   

            Ik krijg er een warm gevoel van dat we het ondanks al onze meningsverschillen helemaal eens zijn over @Dik en zijn medetrollen, @Peter.

          4.   

            Ach Beuk, je weet dat ik een zwak voor je heb. En meningsverschillen zijn ook niet meer dan verschillen van mening. Toch?

          5.   

            Zeker @Peter. En vermoedelijk zijn die meningsverschillen niet eens zo groot als ze hier lijken. Vermoedelijk ben jij het gewoon stiekem eigenlijk meestal met mij eens.
            :-)

        2.   

          @RN
          Dan moet u vooral binnen de EU blijven. Tov de Sing dollar is de euro in ongeveer 10 jaar 27% gedaald. Mwah, dat lijkt me een fikse ontwaarding.

      3.   

        @Vit: Bovendien zijn de huizenprijzen gestegen t.o.v. ca. 2002.

        Wij ‘kochten’ de euro voor fl.2,20371, in 2018 is dat nog maar fl.1,88

        Een eurotientje in onze portemonnee is geen ƒ22, maar nog slechts ƒ18,80 waard.

        Bron: plusonline.nl/besparen/eu1-is-al-lang-geen-220-gulden-meer-waard

        1.   

          Jij heb gisteren wel laten zien dat je goed kan rekenen.

      4.   

        In 2001 voor 115.000 gulden (52.500 euro) in DenHaag/Kijkduijn een huis gekocht.
        Nu snap ik waarom je zoveel “antiek” moet opknappen.

        1.   

          Ik kan nog wel hulp gebruiken want ik ben nog lang niet klaar en Pecunia heeft niet zoveel tijd, maar het wordt wel mooi en leuk om alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen, de vorige eigenaar was niet zo handig en blijkbaar gek op hardboard.

          Tegenwoordig mag/kan je geen huis meer verkopen met verborgen gebreken en die waren volop aanwezig.

      5.   

        Petertje! zal ik zelf even over mijn eigen reacties gaan?

        1.   

          Van mij mag je Siemien, graag zelfs. Alleen zal Dikkie Dik je het niet in dank afnemen: je faciliteerde trol Rien Noppen en je weet dat daar excommunicatie op staat.

          1.   

            Weet je het zeker? Of moet je Beukman niet eerst om toestemming vragen?

        2.   

          @Siemien: Peter is een trolsupporter, hij voert de zuigtrol. Die kun je beter zover mogelijk links laten liggen, daar hoort hij thuis.

          1.   

            Ach kijk eens aan Siemien: daar komt onze kampcommandant himself even uit zijn schuttersputje om je bestraffend toe te spreken. Jij bent dus ook een trolsupporter, net als ik, want jij reageerde -hoe onverantwoord!!- zomaar op de supertrol Rien Noppen. Hoe haal je het in je hoofd om zo dwars te zijn en tegen de duidelijke bevelen in te gaan. Jou wacht degradatie, daar zou ik me als ik jou was maar vast op voorbereiden.

            Doe de groeten aan paljas Dik en laat je nog maar even door hem op sleeptouw nemen. Dat geeft zo’n lekker veilig en warm gevoel en dan hoef je niet zelfstandig te denken en keuzes te maken.

          2.   

            Komt goed Dik, ik bemerk de kansloze prietpraat bij Petertje, die zich nogal aanstelt en als een klein kleutertje staat te schreeuwen om een lolly..

          3.   

            Siemien conformeert zich weer snel aan de mores van Dikkie Dikkop. Stel je toch ook voor dat je zo maar helemaal zelf een mening zou vormen en een eigen koers vaart! Nee, daar is Siemien nog lang niet aan toe. Geeft niet Siemie, eens, ooit, met veel hulp van Hem van boven, kom je er misschien nog eens toe. Tot die tijd – veel sterkte.

          4.   

            Siemien is gewoon een alias van Dick. Dick kan het niet laten op de “trollen” te reageren, dus schakelt hij zijn alias in. Vervolgens roept hij zijn alias met zijn hoofdaccount tot de orde.

            Ergens zit er een draadje los.

          5.   

            @Merijn, zou er ook maar een draadje vastzitten bij Lugar en zijn 25 nicknames?

          6.   

            Goede vraag.

    3.   

      @ Nuts

      Je berekening is nietszeggend als je het nominale verloop van de inkomens er niet bij pakt.

      Koopkrachtsveranderingen worden nl niet bepaald door het prijsverloop van uitgaven, maar door het prijsverloop van uitgaven en inkomsten.

      Het is overigens wel waar dat de koopkracht van modaal en minderverdieners niet is gestegen of zelfs is gedaald. Robotisering van arbeid, flexibilisering van arbeidscontracten en concurrentie met arbeidsmigranten uit de EU zijn daar de belangrijkste oorzaken van, niet de euro.

      De enige groep die echt door de euro erop achteruit zijn gegaan, zijn de gepensioneerden; zij betalen de door de ECB kunstmatig laag gehouden rente.

  11.   

    Deze man heeft gelijk…..
    Nog niet zo lang geleden heeft onze Mp nog gezegd dat mensen voor meer koopkracht maar loonsverhoging aan hun werkgever moesten vragen….,
    Dit nadat er weer een van de ontelbare belastingverhogingen werden doorgevoerd….
    Nederland “is lam” door Europese ambities en het willen verzorgen van mensen die hier misbruik van ons sociaal systeem komen maken.

    1.   

      “onze Mp”

      8 jaar Rutte samengevat in 8 glasharde leugens:

      1. Om te beginnen met de klassieker ‘geen cent meer naar Griekenland’. Enfin u weet hoe dit verder afliep.

      2. Kent u die mop van iedere werkende Nederlander die € 1.000 zou krijgen?

      Dit grapje zou gefinancierd worden door bezuinigingen op ambtenaren, subsidies en ontwikkelingssamenwerking.

      Die € 1.000 kwam er niet, net zo min als de beloofde bezuinigingen. Integendeel…

      3. De hypotheekrente-aftrek stond als een huis bij de VVD en Rutte. Dan weet de goede verstaander eigenlijk al voldoende…

      4. ‘Windmolens draaien op subsidie’ wist Rutte jaren geleden al toen ie nog niet gecorrumpeerd was door de groene lobby. Tegenwoordig is ie de grootste pleitbezorger voor deze windhandel.

      5. Je hebt leugenaars en je hebt Rutte. Zelfs voor het liegen over zijn eigen partijprogramma tijdens een live tv-debat draait deze pathologische leugenaar zijn hand niet om.

      6. Volkert van de Graaf zou niet op proefverlof, daar zou Rutte persoonlijk een stokje voor steken!

      Niet alleen ging de moordenaar van Pim Fortuyn op proefverlof, hij werd nadien op alle mogelijke manieren door de overheid gefaciliteerd.

      7. Rutte zou de uitslag van het Oekraïne-referendum respecteren. Wat volgde waren geitenpaadjes, betekenisloze inlegvelletjes…en werd er ‘gewoon’ bij het kruisje getekend.

      8. Ook Dividendbelasting-gate mondde uit in een typisch Ruttiaans leugenfest. Alleen lopen zelfs de meest doortrapte leugenaars weleens tegen de lamp. Dan wil acuut geheugenverlies nog weleens helpen. “Ik heb er geen herinnering meer aan”

      1.   

        Ik wet zeker dat je er nog wel een paar vergeet Dik

        1.   

          @Siemien: Ongetwijfeld, maar ik wilde er acht noemen voor de acht jaar dat hij ons land heeft weggegeven aan Brussel.

          1.   

            Er was toch ook een site?

    2.   

      Onze MP heeft ook gelijk. Een groot probleem voor de traag ontwikkelende koopkracht van burgers is dat een steeds groter deel van de welvaart naar de bedrijven is gegaan die dit vervolgens niet omzetten in hogere lonen.

      Er is op dit punt grote behoefte aan een links beleid die werkgevers dwingt meer belasting te betalen en de lonen te verhogen. Dat kan nooit worden afgedwongen op het niveau van nationale staten en moet dus in EU-verband gebeuren.

      1.   

        En waarom zou dit op Europees niveau moeten? De zaken die je noemt (lonen en belastingen) worden helemaal niet op Europees niveau geregeld.

        Het is ook niet zo dat bedrijven massaal een land verlaten vanwege loon of belastingverschillen. Was dat wel zo geweest dan had Nederland helemaal geen bedrijven meer gekend.

        1.   

          @Nog1,
          De kwestie met de dividendbelasting bewijst wellicht dat we dat effect niet moeten overschatten maar als fiscale verschillen en looneisen tussen landen sterk gaan verschillen dat inderdaad bedrijven kan verjagen.
          Ik denk dat een Europese aanpak ook belastingmijding door bedrijven kan tegengaan.

          1.   

            Wat loon betreft; het gaat om arbeidsproductiviteit versus loon. Daarom verhuist werkgelegenheid in de EU juist weg van lage lonenlanden als Griekenland en Bulgarije.

            Iets soortgelijks geldt ook voor belastingen. Alleen brievenbusmaatschappijen verhuizen als gevolg van belastingwetgeving. En laten dat soort bedrijven nou net geen enkele waarde voor de reële economie hebben.

            Echte bedrijven kijken naar infrastructuur, opleidingsniveau en rechtszekerheid/corruptie.

            Dat betekent dat Nederland zonder de EU deze dingen gewoon kan regelen. Het EU argument is vooral een drogredenering om niets te doen.

          2.   

            Ik vind uw benadering te absoluut. Ik denk dat bedrijven zich in hun vestigingsbeleid door meerdere factoren laten leiden maar daarin is het fiscale klimaat en het loonniveau wel degelijk relevant. In die zin zal elk land naar een gunstig vestigingsklimaat streven en op die elementen niet teveel uit de pas willen lopen. Het gaat me te ver dit eenvoudig een drogreden te noemen.

            Het ging mij hier om het structurele gegeven dat de afgelopen decennia een steeds groter deel van nationale inkomen naar bedrijven gaat, ten koste van de burger. De oorzaak is achterblijvende loonontwikkeling en fiscale vluchtwegen mogelijk gemaakt door het multinationale karakter van de grote bedrijven. Ik geloof niet dat individuele lidstaten die trend structureel kunnen keren. De oorzaak is multinationaal en daar zal ook de oplossing moeten worden gezocht.

      2.   

        “Onze MP heeft groot gelijk”

        Jij bent een misselijkmakend mannetje

        1.   

          En jij reageert op hem @ Siemien.

  12.   

    HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! HAAL HET GELD WAAR HET ZIT BELAST DE RIJKEN! A ANTI ANTI KAPITALISTA! A ANTI ANTI KAPITALISTA A ANTI ANTI KAPITALISTA! A ANTI ANTI KAPITALISTA A ANTI ANTI KAPITALISTA! A ANTI ANTI KAPITALISTA!

    1.   

      Het duurde even voordat ik de gehele inhoudelijke argumentatie van Regina doorgelezen en begrepen had, maar ik moet zeggen – het zit goed in mekaar.

      1.   

        Je faciliteert een trol Petertje, regientje is Rientje

        1.   

          Ik denk niet Siemientje, dat Regina Rien Noppen is. Ik denk eerder aan Eugenie de la Fleur en/of Svetlana. Ook een trollekop natuurlijk, maar uit een andere hoek.

      2.   

        Overtuigend ook. Krachtige argumenten. Een goede reclame voor het geestesniveau van de trollen. Dan dan weer wel natuurlijk.

      3.   

        Soort zoekt soort blijkt wel weer

    2.   

      Regina
      Dus halen we het bij:
      Timmermans, M.v.Nieuwkerk, PdeLeeuw, Pauw, M.v.Dam, Asscher, Klaver, PdeVries en vele vele andere socialistische uitvreters!

  13.   

    @ Teunis,

    Wat ik dan niet begrijp is de gezondheidzorg in VS in relatie welvaart in VS.
    Kun je verduidelijken?

  14.   

    Wie is er van de gewone bevolking in Europa gebaat met de EU?
    Bijna niemand!
    Het kartel van ambtenaren en afgevaardigden van alle landen, die het aller meest, salarissen, en onkosten vergoedingen ontvangen die in geen enkel opzicht in verhouding staan tot hun prestatie!
    Verder de groot industriële, die ook de immigratie van moslims bevorderen, werken tegen een hongerloontje!

  15.   

    Europa is minder rijk.

  16.   

    Daarom heeft de VS uit weelde vele trailer parken. Is er in Las Vegas een hele gemeenschap die een riant onderkomen heeft onder de stad in een gangenstelsel. In New York in oude ongebruikte metro tunnels is het goed toeven. Werkgelegenheid genoeg, 2 banen is geen uitzondering, dan ben je toch een spekkoper.

  17.   

    Europa
    Ja, staat me iets van bij.
    Toch zinkend en niet meer te redden met dronken dictators aan de macht ?

    1.   

      U klinkt levensmoe. Jammer en treurig, het leven is aangenaam in een land als Nederland. Toch heb ik de indruk dat u tegen uw gemoed in spreekt.

      1.   

        @Zouaaf en Veteraan. Velen zijn moe in deze tijd. Inderdaad is het leven in Nederland heel aangenaam, ter vergelijken met zoveel andere landen. Omdat wij nog steeds geloven in het doorgaan met onze manier van samenleven. Ik zou voor geen goud willen leven in Amerika. In Canada gaat het beter, maar met onze
        zorgverzekering, en steun voor de studenten, gaat het veel beter. In Canada is het leven veiliger dan in Amerika. Vorige week werd een synagoge in Californie door een extreem-rechts man aangevallen; Een vrouw doodgeschoten, 3 anderen zwaar verwond, w.a. de rabbi.

  18.   

    Het is nu belangrijk dat de EU aan hervormingen werkt, en een nieuwe eigen gezicht in de wereld krijgt. Wij moeten nooit Little America worden. Dat is wat de onstabile dictator Trump wil: wereld dominantie onder hem en ZIJN Amerika. Europa heeft twee vreselijke oorlogen meegemaakt, en daarna nog meer oorlogen met het ondergang van de communistische staten. Behalve de Vietnam Oorlog, heeft Amerika niet veel mee gemaakt met heftige oorlogen, behalve Afghanistan en Syrie, gedurende recente jaren.
    Als toenmalig Canadese kan ik zeggen dat vele diensten in Nederland zijn veel beter dan wat ik heb als student meegemaakt. Armoede onder vele duizenden bestaat in zowel Canada als Amerika, en ook een slechte gezondsheids zorg. Dhr. Mitchell moet Europa nooit met zijn land gaan vergelijken, dat is unfair! Wel is het zo dat de EU
    moet hervormen, sterker, en belangrijker in de wereld worden. Dat verdienen alle EU landen…na zoveel ellende. Ik ga stemmen VOOR de EU, ook samen met miljoenen anderen die vinden dat dit oude continent niet waardeloos is geworden en moet weg gegooid op een oude vuilnishoop…Omdat Trump en een aantal (overblijvende vriendjes) van Hem dat willen. Opvallend is het dat honderd-duizenden Britten gaan stemmen voor de EU, om nog steeds lid te blijven. Vandaag heb ik mijn stempas
    gekregen. Hopelijk krijgen een dezer dagen de stem lijst.

    1.   

      Trump een dictator?
      Dan toch wel de eerste die democratisch gekozen is.
      Ik stel voor dat u opzoekt wat een dictatuur inhoud.
      En Canada? Die lopen nog steeds te zuchten onder het juk van “tienermeisje” Trudeau.
      Ook niet echt om over naar huis te schrijven…

      1.   

        @Bosche draak. Het is nog steeds de vraag als Trump werkelijk democratisch gekozen werd? Maar hij is inderdaad een verwende, corrupte dictator. Wie bent u om aan mij te vertellen “wat een dictatuur inhoudt”! Toen ik als jonge vrouw in Canada woonde, heb ik nooit op pa Trudeau gestemd.

    2.   

      Het is nu belangrijk dat de EU aan hervormingen werkt

      Daar zijn ze al 20 jaar te laat mee begonnen, en daarvoor is mijn stem tegen. En onstabiele dictators creëren geen 3.2% GDP groei in het 1e kwartaal. De FED hanteert een gezondere rente dan de failliete ECB, zodra Europa dezelfde rente gaat invoeren als de FED, zullen Frankrijk, Spanje, Italië, België gewoon omvallen. Het hervormingsbeleid kan alleen kans krijgen zodra je de gehele nationaliteit eruit trapt, en dus de oude bevolking omvolkt voor nieuwe. Ze zijn daarmee hard op weg…

  19.   

    Heerlijk zo’n man, zoals alle Amerikanen sprookjesvertellers over de Amerikaanse grootheid. Welnu een paar ander feiten die hij vergeet te melden. De grootste investeerders in Amerika zijn Europeanen en Chinezen. als deze hun investeringen zouden terugtrekken is Amerika niets meer waard. Letterlijk zijn ze al failliet en leven ze op de pof, dus van het geld van Europeanen en Chinezen. De armoede onder de gewone bevolking is gigantisch, zie je in Europa niet, ja OK Roemenië en Bulgarije, maar dat is niet Europa. Verder hebben ze na de 2de wereld oorlog het financiële systeem naar hun hand gezet zodat ze alles kunnen manipuleren. daarom zaten we in Europa bijna 8 jaar met de ellende van de financiële crisis die zij , DE AMERIKANEN, hadden gecreëerd en zij waren er met een jaar weer bovenop. Hoezo corruptie en manipulatie. Laat ze maar lekker gaar koken in hun eigen sop, ingegeven door hoogmoedswaanzin en misplaatste superioriteit.

    1.   

      Mooie bijdrage, Lampje.

      Geheel mee eens.

  20.   

    Rosasolis. U herhaalt alleen maar de opzettelijke bedrieglijke voorstelling van zaken zoals die door bepaalde ”linkse” groepen uit Amerika de wereld zijn ingestuurd en dat nog dagelijks doen. Ik wil ze niet bij name noemen omdat er in het westen veel taboes gelden maar ik vind wel dat de gang van zaken rampzalig is voor het westen. Daar komen ook de oorlogen vandaan. Er zit nog geen handbreedte tussen de oorzaken van de wereldoorlogen, de oorlogen in Joego Slavië en zelfs alle gedonder die nu de laatste jaren in bepaalde streken vlak buiten Europa plaats vindt. het aantal slachtoffers is immens want we zijn allemaal slachtoffer en het beste zou zijn dat er in het westen een reuze schoonmaak zou worden gehouden. Onder meer onder alle godsdiensten waarin ook alle falsificaties van hun begin tot en met heden een plek hebben gevonden. Niet alleen daar maar in ons allemaal. We leven vals. We leven als lafaards en als bedrogenen. Met dat bedrog houden zich heel, heel velen praktisch bezig en in allerlei functies en op allerlei manieren. Trump is echt niet een grote bedrieger. Hij heeft het lang niet met alles aan het goede eind maar hij is wel van goede wil en ziet ook veel wat hij terecht wil veranderen. Hij is resultaat gericht. Zijn strijd is uiterst moeilijk. Ook hij weet veel niet maar dat geldt ook voor al zijn voorgangers. De deep state is sterk, ja zelfs aanmerkelijk sterker geworden sinds de negentiger jaren. Alleen al de financiële politiek, die voor het grootste deel in hun handen is, zou de mensen meer begrip moeten brengen dat er iets heel fout zit in de westerse wereld. De democratie is hier ondergeschikt gemaakt. Dat ligt stellig ook mee aan het soort politici, dat in veel Europese landen en de EU en ECB de grootste invloed hebben. Europa is zwak door deze lieden want geen enkel groot probleem wordt goed opgelost. In tegendeel veelal. Daarvoor is de Europese bevolking ook te zeer geïndoctrineerd. Dat betekent ook dat allerlei agressie door het westen gemakkelijk wordt aanvaard.

    1.   

      @Bes Tolen. Ieder keer dat u schrijft, haalt u altijd hetzelfde onzin uit.

      1.   

        En elke keer dat u schrijft bevuilt u de fora met een langdradig zeverstuk wat speltechnisch ook nog eens niet klopt.

        Wat is uw punt?

        En het is DEZELFDE niet hetzelfde

  21.   

    Mooi dat deze man zich eens uitspreekt over de onzin die over ons heen wordt gestort , onderanderen door die landverader Timmerdoos

  22.   

    Weer een tweederangs professor die een boekje plugt.
    Laatst zag ik een YouTube filmpje waarin een jonge Amerikaanse uitlegde: Europa staat voor luxe.
    Als je on New York een paar straten verder kijkt dan de glamour van Fifth Avenue zie je pure armoede. Dat hebben we in Europa toch beter voir elkaar.

    Al zal deze rechtse site wel willen dat de armen armer en de rijken rijker worden

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!