Symptoombestrijding! Onderwijsraad adviseert om hele lerarenopleiding te veranderen!

Rutte_School
Foto: Rutte op bezoek bij een school Bron foto: Minister-president Rutte / Flickr

Dat er een lerarentekort is kan u niet zijn ontgaan. De oplossingen komen echter in vele vormen en zijn voor het grootste deel symptoombestrijdingen. Zo ook het advies van de Onderwijsraad om de lerarenopleidingen op de schop te doen! Via NOS.nl.

Met een lijpe inleiding als ‘Ruim baan voor leraren. Een nieuw perspectief op leraarschap’ kondigt de Onderwijsraad met veel bravoure hun advies aan. Zoals het nu werkt kiest een student voor de pabo als hij basisschoolleraar wil worden óf een specifieke opleiding tot leraar voor één bepaald vak, met opties om te specialiseren. Zo’n opleiding bestaat dan grofweg uit twee delen. Het eerste deel is leraarschap (didactiek en pedagogiek) en het tweede deel de vakspecifieke kennis en vaardigheden.

De Onderwijsraad komt nu met het idee om studenten als algemeen leraar op te leiden. Deze opleiding is op zichzelf dan niet voldoende voor de functie van leraar, maar de student zou dan meerdere vakken kunnen kiezen die hij zou willen doceren. Op deze manier zou je dan dus een leraar krijgen die zowel biologie als Engels les zou kunnen geven.

Het idee is op zich niet zo gek, want het vergroot natuurlijk de inzetbaarheid van leraren, maar men neemt aan dat de oorzaak van het tekort ligt bij het specialiseren rondom een vak.

Het probleem van het lerarentekort komt echter door de werkdruk, bureaucratie, laag loon, grotere klassen, minder persoonlijke aandacht voor leerlingen/studenten en een hoog verloop (binnen 5 jaar verlaat men het vak).

Als lesgeven als docent Nederlands dus om die redenen al langzaam je ziel afstompt, waarom zou de optie voor het vak wiskunde dit dan beter maken? De Onderwijsraad zou er beter aan doen om het hele onderwijssysteem eens onder de loep te nemen en overbodige bureaucratie eruit te slopen. Educatie is een zielloos systeem geworden waar leerlingen en studenten worden gekwantificeerd en de stof zelf steeds minder van belang lijkt te worden. Kritische vragen stellen of een discussie aansnijden maakt je al snel een buitenbeentje, want de rest van de klas heeft zo een bus te halen en ziet in de powerpoint-sheets wel wat de te leren stof voor het tentamen is. Dáár zit een onderdeel van het probleem, niet in gespecialiseerde docenten.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

14 reacties

  1.   

    Het onzalige plan ‘passend onderwijs’ uit de grote toverhoed van Sharon Dijksma is volledig mislukt. Het heeft veel leraren weggejaagd uit het onderwijs.

  2.   

    ‘laag loon’

    Dank je de koekoek. De lonen in Nederland liggen veel te hoog.

    ‘Educatie is een zielloos systeem geworden waar leerlingen en studenten worden gekwantificeerd en de stof zelf steeds minder van belang lijkt te worden. Kritische vragen stellen of een discussie aansnijden maakt je al snel een buitenbeentje’

    Kritisch denken is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Het is volgens mij heel logisch dat dit niet gebeurd op plekken waar les wordt gegeven zoals een mbo of hbo. Op een uni waar je op onderzoek en ontdekkingstocht gaat met

    1.   

      Hooguit wat begeleiding mag je kritisch denken verwachten.

      1.   

        Gezien je reactie is nadenken überhaupt niet aan jou besteedt.

        1.   

          Dat is uit de pen van eenheidsworst een compliment.

          1.   

            Dat bewijst je domheid

      2.   

        kritisch is een twents woord en daar kun je mee op een bord schrijven hahahahah.

  3.   

    @Aytas
    Scholing is aan u vergeefse moeite geweest of u heeft zitten slapen tijdens spelling:
    men schrijft in dit geval: gebeurt

  4.   

    @Scaldis
    besteed

    1.   

      De correctie liet even op zich wachten.

  5.   

    3 blanke kinderen in 1 klas op deze foto ,kan het nauwelijks geloven .

  6.   

    Het is extreem wat het in het onderwijs heeft te zeggen. Het onderwijs heeft altijd een sfeertje er bij gehad van wereldvreemdheid maar met extremisme er bij van de huidige tijd, zijn er een boel gegadigden voor het leraarschap, die afhaken. Ondanks de nogal hoge salariëring.
    De gemiddelde basisschoolleraar is niet meer dan gemiddeld intelligent. Op zich geen schande. Maar met wat de Onderwijsraad wil, is vakmanschap in het voortgezet onderwijs niet gediend.
    De aspiraties van de vakbond en de politiek zijn ook al hoog maar er zijn problemen, die niet onderkend en nog minder toegegeven worden. Er moet dan wel allereerst aan de al te maffe maatschappelijke opvattingen veranderen. Dat geldt ook voor de basisschoolleraren dus zij, die in de praktijk werken. Eenzijdige politiek links gerichte instelling en eigengereide onvolwassenheid. Erger dan nu is het nooit geweest. Dat vraagt om andere hervormingen dan de Onderwijsraad voorstelt. Die zullen er niet komen. Nederland is op weg naar de achterlijkheid en dat is als gevolg van de massa immigratie en het leidend cultuur marxisme de bepalende factor. Dat maakt echt beter onmogelijk.

  7.   

    We blazen nog altijd bellen in de onderwijsbubble

    Geschiedenisles moet weer eens ‘relevanter’ en ‘leuker’ worden

    Gepubliceerd op 1 december 2018 – 10:30 door YorienvdH

    Het is mooi dat er onderwijskundigen zijn die het onderwijs in Nederland willen verbeteren. Helaas hebben de meeste ‘onderwijskundigen’ nooit voor de klas gestaan en zijn ze vergeten hoe chaotisch hun eigen geest nog was toen ze zelf nog op school zaten. Het liefst komen ze om de beurt het Nederlandse onderwijs grondig door elkaar schudden met hun malle ideologische theorietjes, uitgedokterde systeemwijzigingen en loze aannames.

    Spoor van vernielingen
    De afgelopen decennia is het leger onderwijskundigen erin geslaagd een spoor van vernielingen te trekken door het Nederlands onderwijs, zowel basis- als voortgezet onderwijs. Geen wonder dat leraren en masse het onderwijs hebben verlaten.

    De werkdruk steeg, de resultaten daalden. De taalbeheersing bij jonge Nederlanders is inmiddels onvoldoende, rekenen kunnen velen al lang niet meer en het kost menig student ook al moeite om iets te leren wat hij niet zo interessant vindt. Gelukkig zijn zulke negatieve onderzoeksresultaten altijd weer aanleiding om met nog weer nieuwere vernieuwingen aan te komen zetten. Het is een indrukwekkende bedrijfstak waar heel wat miljarden in omgaan.

    Maakbare samenleving
    Het moet anders, het moet nieuwer. Van elke voorgestelde vernieuwing gaan ministers en staatssecretarissen meteen kwijlen. Onderwijs is voor hen immers dé methode om de maakbare samenleving handen en voeten te geven. Het geeft ze het idee dat ze problemen aanpakken. Daarom roepen ze vaak al ‘ja’ voordat ze naar het werkveld hebben geluisterd. Met alle gevolgen van dien.

    Dat gerommel gaf tien jaar geleden al aanleiding tot een Parlementair onderzoek Onderwijsvernieuwingen, beter bekend als de commissie Dijsselbloem.

    Deze commissie onderzocht de rampen die zich in de jaren negentig in het klaslokaal voltrokken: de basisvorming, de tweede fase (met het Studiehuis) en het vmbo. Het eindrapport was niet mals. De overheid had haar kerntaak, het zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, ernstig verwaarloosd. Ze bemoeide zich wel met didactiek in de klas en niet met de examendoelen. Ze vond politiek draagvlak belangrijker dan het werkveld. Het nieuwe leren was zelfs helemaal nergens op gebaseerd, behalve dan op een ideologisch (utopisch) mensbeeld .

    Flauwekulplannen
    En hield het op? Nee hoor. Niet vanzelf. Nog steeds komen er nieuwe malle voorstellen, zoals de ideetjes in het omstreden plan Ons Onderwijs 2032, dat gemakshalve alle vakdisciplines omver trok en met modieuze ‘kennisdomeinen’ aan kwam zetten.

    Dit ‘plan’ werd vorig jaar in de Tweede Kamer kritisch besproken en gekortwiekt. De kennisdomeinen zijn van de baan, schreef de Volkskrant in 2017.

    Maar dat was iets te optimistisch gesteld, want de onderwijskundigen en nu zelfs ook de onderwijsvakbonden schrijven tot op de dag van vandaag gewoon verder aan die flauwekulplannen.

    ‘Relevanter’ en ‘leuker’
    Deze week doken er twee lerarenopleiders/historici van de Hogeschool van Amsterdam op, met een idee. ‘Leerlingen zien het nut van geschiedenisles niet’, stellen ze. En als een leerling het nut niet ziet, tja, dan werkt het niet, hè. Dus ze willen geschiedenislessen ‘relevanter’ maken door in lessen elke keer een link te leggen tussen verleden, heden en toekomst.

    Relevanter? Lees: leuker. Lees: dichter bij huis. De rillingen lopen mij over de rug als ik dit lees.

    Ten eerste vanwege de opvatting dat lessen altijd ‘leuk’ moeten zijn, omdat de kinderen anders niets leren. Ten tweede vanwege het idee dat je vanuit het heden naar het verleden gaat kijken, met je eigen hedendaagse opvattingen kijken naar een andere wereld: we weten allemaal waar dat toe kan leiden.

    Onwelkome verhalen
    Voor je het weet ben je bezig met het neerhalen van standbeelden, het bekladden van straatnaambordjes, het schrappen van onwelkome verhalen en het projecteren van 21e eeuwse denkbeelden op alles wat zich in een andere dimensie en een andere tijd heeft afgespeeld. Ik ben geen geschiedenisleraar en het promotie-onderzoek van deze heren is ongetwijfeld heel gedegen verlopen.

    Rillingen
    Toch gaan mijn rillingen niet weg als ik ook nog eens lees welk concreet onderwerp is onderzocht. Een project Vluchtelingen Vroeger en Nu, waarin onder andere “Joodse vluchtelingen in Nederland in de 17e eeuw, Belgische vluchtelingen in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog (een miljoen vluchtelingen binnen een maand in een land van destijds 6 miljoen inwoners!) en Cubaanse vluchtelingen in de Verenigde Staten” met elkaar werden vergeleken.

    Let in het citaat ook even op de tekst tussen haakjes. Proberen de heren hier iets te verkopen misschien? Nee toch? Ze maken de les toch gewoon ‘relevanter’?

    In elk geval waren de leerlingen en leraren positief over deze aanpak. Jammer alleen dat deze ‘vernieuwing’ niets met de huidige exameneisen van doen heeft. Het examen en de boekjes zouden ‘op de schop moeten’, schrijven de heren.

    Tja. Het zou ook eens niet. Laten we maar hopen dat minister van Onderwijs mevrouw Van Engelshoven het deze week te druk had met gekwetste homo’s en overgaan tot de orde van de dag.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!